بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

جنگنده‌های نسل ششم، بی‌سرنشین خواهند بود

اف-22 و اف-35 از تازه‌ترین جنگنده‌های ناوگان هوایی ایالات متحده هستند اما نیروی هوایی این کشور تلاش می‌کند تا سال 2030 جنگنده‌های فوق‌پیشرفته نسل ششم را با توانایی‌های منحصربه‌فرد، جایگزین آنها کند. 

 چند سالی بیشتر از ورود اف-22 به ناوگان هوایی ایالات متحده نمی‌گذرد و فناوری‌های به کار گرفته‌شده در اف-35 به مراتب پیچیده‌تر و جدیدتر هستند اما مطابق اعلام نیروی هوایی این کشور، احتمالا این دو جنگنده تا سال 2030 یا 2050 با نمونه‌هایی از نسل ششم جنگنده‌ها جایگزین خواهند شد.

به گزارش گیزمودو، نیروی هوایی این کشور خصوصیات متعددی را در اولویت طراحی و ساخت این جنگنده‌ها قرار داده است که از میان آنها می توان به توانایی‌های افزوده‌ای در زمینه قابلیت دسترسی، پایداری در کشف اهداف، مقاومت در برابر دشمن، آگاهی موقعیتی، یکپارچگی انسان و سیستم و اثرگذاری سلاح‌های به‌ کار گرفته‌شده اشاره کرد. این جنگنده‌ها بی‌سرنشین و رادارگریز خواهند بود و به سیستم‌های ضد‌عملیاتی مجهز خواهند شد.

طرح ارائه شده توسط بوئینگ

اولین مأموریت‌های نسل ششم جنگنده‌ها، اجرای قسمت‌هایی از عملیات دفاعی و تهاجمی خواهد بود که می‌تواند شامل دفاع هوایی و موشکی، ممانعت هوایی، پشتیبانی هوائی نزدیک و حملات الکترونیکی هوابرد با استفاده از قابلیت‌هایی مانند تجسس هوشمند و شناسایی توانایی‌ها باشد.

مطابق این برنامه 20 تا 40 ساله، با استفاده از سیستم‌های هوشمند و کنترل زمینی، جنگنده‌های آینده بی‌سرنشین خواهند بود. همین نکته باعث می‌شود قدرت مانور و دسترسی آنها به مراتب ساده‌تر شود، سرعت بیشتری داشته باشند و از سوی دیگر نظارت انسانی به شیوه عملکرد آنها تنها در نقطه‌ای امن و دور از درگیری‌ها انجام شود.

در این صورت خلبان می‌تواند به دور از استرس و احساس خطر از همان مهارت‌ها و توانایی‌هایی که داخل کابین داشته، استفاده کند و بخشی از عملیات را نیز به سیستم‌های هوشمند بسپارد.

در حال حاضر تنها شرکت بوئینگ دارد روی مدل‌هایی از این جنگنده‌ فوق‌پیشرفته کار می‌کند که نمونه‌ای از آنرا در تصویر مشاهده می‌کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد