بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

همه چیز در مورد خواص پرتقــــــال

پرتقال یکی از قدیمی‌ترین میوه‌هائی است که بشر از آن استفاده می‌کرده است و در حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح کنفوسیوس از آن نام برده است‌. در حال حاضر بیشتر از ۲۰۰ نوع پرتقال در آمریکا کشت می‌شود و آمریکا نصف کل محصول پرتقال دنیا را تولید می‌کند. پرتقال اولیه، کوچک، تلخ و پر از هسته بوده است که در اثر تربیت مهندسی ژنتیکی و همچنین انتخاب نوع بهتر و کود کافی درشت تر و شیرین تر شده است. پرتقال ابتدا از چین به هندوستان برده شده و سپس از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافت.

ترکیبات شیمیائی
پرتقال یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین C می‌باشد‌. البته باید دقت کرد که ویتامین C در اثر سرما و گرمای زیاد از بین می‌رود. اسانسی که از گل‌های پرتقال گرفته می‌شود به‌نام روغن نرولی Neroli Oil معروف است که دارای بوئی بسیار مطبوع بوده و خیلی گران است و در عطر سازی از آن استفاده می‌شود.

خواص داروئی

مؤسسه مبارزه با بیماری سرطان آمریکا چندین سال پیش در اثر مطالعات زیاد دریافت که علت اینکه سرطان معده در آمریکا کمتر از نقاط دیگر است این است که مردم آمریکا در تمام مدت سال پرتقال مصرف می‌کنند‌. البته شاید علت آن وجود ویتامین C در پرتقال است‌.

۱. دانشمندان سوئدی کشف کرده‌اند که خوردن پرتقال از سرطان لوزالمعده جلوگیری می‌کند‌.
۲. خوردن پرتقال کلسترول را پائین می‌آورد‌.
۳. پوست سفید پرتقال و ورقه‌های نازک بین قسمت‌های داخل پرتقال بهترین دارو برای کاهش کلسترول خون است‌.
۴. اسانس پرتقال ضد عفونت‌های میکروبی است‌.
۵. پرتقال مقوی معده و ضد گاز معده است‌.
۶. پرتقال ضد سم‌، ادرار‌آور و نرم‌کننده سینه و ضد استفراغ است‌.
۷. جوشانده برگ‌های پرتقال برای شستشوی ورم‌ها و کاهش درد ‌مفید است‌.
۸. خوردن پرتقال ضد اسپاسم و آرام‌بخش است.
۹. اسانس پرتقال را برای ضد عفونی کردن به‌کار می‌برند.
۱۰. پرتقال خون را تمیز می‌کند‌.
۱۱. برای برطرف کرده چین و چروک صورت و شادابی آن قسمت خوراکی پرتقال را روی صورت بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه با آب بشوئید‌.
۱۲. از پرتقال برای کم کردن وزن می‌توانید استفاده کنید‌. طرز استفاده بدین صورت است که یک عدد پرتقال و ۳ عدد لیموترش را پوست کنده و به قطعات کوچک تقسیم کنید بعد آن را داخل دیگی ریخته و به آن نیم لیتر آب اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. سپس سه قاشق عسل بان اضافه کرده و مجددا به مدت ۵ دقیقه بجوشانید و آن را صاف کنید. از این شربت ۳ فنجان در روز بنوشید. تا وزن شما به مقدار ایده آل درآید.
۱۳. پرتقال گرچه اسیدی است ولی خاصی قلیائی به بدن می‌دهد و برای کسانیکه گوشت زیاد مصرف می‌کنند و بدنشان اسیدی شده است مفید است‌.
۱۴. برای استفاده بیشتر از مواد غذای پرتقال بهتر است که پوست زرد رنگ آن را بگیرید و با پوست سفید و پره‌های داخل آن بخورید زیرا در پوست سفید آن مواد معدنی زیادی وجود دارد که اثر اسید موجود در پرتقال را خنثی می‌کند‌.
۱۵. خواص گفته شده فقط منحصر به پرتقال طبیعی و رسیده می‌باشد و آب پرتقال موجود در فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌ها این خواص را ندارند.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد