بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

دزدها به تعطیلات نمی‌روند

تعطیلات نسبتا طولانی نوروز که از راه می‌رسد شلوغی خیابان‌های شهر، سراسیمگی مردم برای خرید عید و کسب و کار پررونق مغازه داران هم کم کم از تب و تاب می‌افتد. آن وقت بسیاری از مشاغلی که در ایام عادی سال بی‌وقفه به فکر کسب و کار بودند، این روزها برای چند روزی دست از کار می‌کشند. اما در این میان کسانی هم هستند که در تعطیلات نوروز نه تنها دست از کسب و کار همیشگی‌شان نمی‌کشند بلکه نوع کارشان ایجاب می‌کند که این روزها از همیشه فعال‌تر باشند زیرا تجربه ثابت کرده ، کسب و کارشان در این ایام از هر زمان دیگری پر رونق‌تر است.
هرچند کار آنها طی سال هم تعطیلی ندارد، اما در تعطیلات نوروز با دوبرابر ظرفیت همیشگی کار می‌کنند و به همین دلیل است که حضورشان در شهر از هر زمان دیگری محسوس‌تر است. شب یا روز فرقی نمی‌کند. مهم این است که آنها دوست دارند حتی در تعطیلات عید هم کار کنند.

شاید حدس زده باشید از چه کسانی حرف می‌زنیم. منظور ما همان سارقان هستند، آنها که حتی در تعطیلات عید هم دست از کارشان نمی‌کشند حتی اگر به بهای تلخ کردن کام مردم هنگام دید و بازدید یا مسافرت‌های نوروزی تمام شود. هر چند پلیس به رسم هرساله تعدادی از سارقان حرفه‌ای را شناسایی و دستگیر می‌کند و آنها را تا پایان تعطیلات نوروز در بازداشت
نگه می‌دارد تا شاید مردم این روزها بیشتر از شر سارقان در امان باشند.

به گفته رئیس پلیس آگاهی کشور در جمع خبرنگاران، طی نوروز سال ۸۷ با وجود توصیه‌های پیاپی به شهروندان و اقدامات ویژه پلیس برای کنترل سارقان حرفه‌ای، اما همچنان بیشترین میزان سرقت در کشور طی ۷ روز ابتدایی سال، سرقت از منازل و مغازه‌ها بوده است.

 

کمین سارقان در بانک‌ها

هشدارهای پلیس برای احتیاط در نقل و انتقال وجوه نقدی خود را بشدت جدی بگیرید. ماه پایانی سال است و سارقان در کمین مراجعانی هستند که در بانک‌ها یا دستپاچه‌اند، یا مشغول شمردن پول هستند یا در صف پرداخت پول به متصدی بانک هستند که به‌طور اتفاقی وجوه نقد خود را روی پیشخوان می‌گذارند، غافل از این‌که کسی در نزدیکی آنها از این فرصت به نفع خود سود می‌برد.

از این رو پلیس به شهروندان توصیه می‌کند در همه ایام و بویژه در روزهای پایانی سال و شلوغی بانک‌ها به جای جابه‌جایی پول نقد از کارت‌های اعتباری و به جای تراول چک از حواله‌های
بین بانکی استفاده کنند.

اگر در کیف خود وجوه نقد دارید، آن را به نمایش نگذارید چه بسا افرادی که در کنار شما ظاهرا
به عنوان مشتری هستند با دیدن آن وسوسه می‌شوند و پس از خارج شدنتان از بانک اقدام به قاپیدن و سرقت آن می‌کنند.

داخل بانک‌ از رها کردن وجوه نقد خود روی پیشخوان خودداری کنید و از نگه داشتن وجوه نقد خود در مغازه‌تان بشدت خودداری کنید.

بیرون از بانک مواظب افرادی که به صورت پیاده یا موتورسوار به تعقیب شما می‌پردازند یا چهره آنها برایتان تکراری است، باشید.

گاهی ماشین شما از سوی سارقان پنچر می‌شود، بنابراین در صورت مواجهه با این صحنه از رهاکردن پول خود روی صندلی ماشین یا جایی قابل دسترس خودداری کنید.

چنانچه پس از خروج از بانک مجبورید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، حتما سوار تاکسی یا اتوبوس شوید.

 

پرکارتر از همیشه!

در ایام تعطیلات نوروز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم هنگام مسافرت یا دید و بازدید عید، موضوع امنیت منازل است، زیرا بررسی‌ها نشان داده که سارقان حرفه‌ای به طور معمول در این ایام پرکارتر از همیشه خانه‌های خالی از سکنه را شناسایی می‌کنند و به همین دلیل است که براساس آمار پلیس، سرقت از منازل و مغازه‌ها در تعطیلات نوروزی افزایش می‌یابد. این درحالی است که مسوولان نیروی انتظامی معتقدند، رعایت اصول ایمنی از سوی شهروندان می‌تواند دزدان را در سرقت‌هایشان ناکام بگذارد.

در این گزارش چند راهکار ساده و کم هزینه را به شما پیشنهاد می‌کنیم که رعایت آنها موجب می‌شود در این ایام با خیالی آسوده به مسافرت یا دید و بازدید عید بروید.

همیشه یک اصل مهم را ابتدا به خاطر بسپارید: استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب باعث می‌شود ورود دزدان به داخل خانه با تاخیر روبه‌رو شود؛ این همان عاملی است که سارقان میانه خوبی با آن ندارند.

پس نخستین راهکار، استفاده از تجهیزات ایمنی و قفل مناسب درها هنگام مسافرت است.

مقابل پنجره‌ها و نورگیر، نرده‌های محافظ ایمنی نصب کنید. یکی از راه‌های ورود دزدان، پشت بام است. به این ترتیب با قفل کردن درهای پشت بام، دزدان را ناکام می‌گذارید.

سهل‌انگاری برخی شهروندان و رعایت نکردن اصول ایمنی موجب می‌شود حدود نیمی از سرقت منازل بدون اعمال زور و به آسانی صورت گیرد. در این میان خانه‌هایی که دارای نرده‌های محافظ فلزی هستند کمتر مورد دستبرد قرار می‌گیرند.

برای محافظت خانه از همسایه‌های مورد اعتماد کمک بگیرید و هنگام مسافرت موضوع را به آنها اطلاع دهید تا مراقب رفت و آمدهای مشکوک اطراف خانه شما باشند.

برخی فکر می‌کنند روشن گذاشتن چراغ یکی از اتاق‌ها باعث می‌شود دزدان تصور کنند در خانه فرد یا افرادی حضور دارند. اما روشن ماندن چراغ یک اتاق به مدت طولانی نشان از خالی بودن خانه دارد. پس بهتر است از همسایه‌ها و آشنایان مورد اطمینان بخواهید روشنایی داخل خانه را هنگام شب تغییر دهند.

هنگام خروج از منزل فقط به قفل کردن در خروجی اکتفا نکنید و همه درهای داخل ساختمان اعم از پشت‌بام، اتاق‌ها، آشپزخانه، حمام و … را قفل کنید.

از میزان دارایی خود در خانه و محل نگهداری آن با افراد دیگر صحبت نکنید و هنگام مسافرت پول، طلا و مدارک با ارزش خود را به بستگان قابل اعتماد یا صندوق امانات بانک‌ها بسپارید.

در صورت گم کردن کلید خانه بلافاصله قفل‌ها را تعویض کنید.

اگر دیوار خانه‌تان کوتاه است از نرده‌های محافظ بلند استفاده کنید تا ورود به داخل خانه دشوار شود.

از قرار دادن کلید در محل‌هایی مانند زیرجاکفشی، گلدان و دیگر محل‌های قابل دسترس بشدت خودداری کنید، زیرا دزدان پس از ورود به داخل ساختمان برای یافتن کلید احتمالی ابتدا سراغ این محل‌ها می‌روند.

هنگام مسافرت از پارک خودرو در پارکینگ خودداری کنید.

به کودکان خود بیاموزید اگر در خانه تنها هستند، در صورت تماس افراد ناشناس، آنها را در جریان تنهایی خود قرار ندهند.

 

سوءاستفاده از شب نشینی‌ها

سهل‌انگاری و بی‌توجهی شهروندان به وضعیت خودرو و نوعی دستپاچگی و تعجیل آنها برای حضور در مراسم دید و بازدید عید، فرصت مناسبی را برای سوءاستفاده سارقان فراهم می‌آورد تا براحتی لوازم و وسایل داخل خودرو را به سرقت ببرند.

فراموش نکنید پلیس دلیل اصلی‌ وقوع‌ سرقت‌های‌ داخل‌ خودرو را بی‌توجهی‌ مالکان‌ نسبت‌ به‌ انتقال‌ خودرو به‌ داخل‌ پارکینگ‌ و قراردادن‌ کیف‌ دستی‌ وجه‌ نقد، اشیا و لوازم‌ گرانقیمت‌ داخل‌ خودرو می‌‌داند، بنابراین خودرویتان را در محلی مطمئن پارک کنید و از رها کردن طولانی‌مدت آن در محل‌های خلوت و تاریک بپرهیزید.

خودروی خود را به قفل مرکزی، دزدگیر، قفل پدال، قفل فرمان و دیگر تجهیزات بازدارنده مجهز کنید.

نصب دزدگیر را به افراد ناشناس و غیرمتخصص نسپارید.

‌هنگام ترک خودرو از قفل بودن درها و بالا بودن شیشه‌ها مطمئن شوید.

 

لغو مرخصی سارقان سابقه دار

ارسال درخواستی به دادستان تهران برای لغو مرخصی زندانیان حرفه‌ای و سابقه‌دار در ایام نوروز از تدابیر دیگری است که پلیس برای برقراری امنیت شهر و شهروندان در ایام تعطیلات عید، اندیشیده است.

 

سارقان حرفه‌ای زیر ذره بین پلیس

رئیس پلیس آگاهی تهران در گفتگو با «جام‌جم» در این باره می‌گوید: امسال نیز همچون سال‌های گذشته از دادستان تهران درخواست کرده‌ایم مرخصی نوروزی سارقان سابقه‌دار که هم‌اکنون در زندان بسر می‌برند، لغو شود و همچنین سارقان حرفه‌ای و سابقه‌داری که هم اکنون آزادند، در ایام تعطیلات نوروز تحت نظارت و کنترل بیشتری از سوی پلیس قرار بگیرند.

 

 

سارقان را ناکام کنید

سرهنگ عباسعلی محمدیان همچنین از آماده‌باش همه نیروهای پلیس، افزایش تعداد واحدهای گشت سیار و به‌کارگیری تدابیر ویژه برای کنترل مجرمان در جهت تامین امنیت مردم در ایام نوروز خبر می‌دهد و می‌گوید: هرچند پلیس در ایام تعطیلات نوروزی با بسیج تمام نیروها نهایت تلاش را برای تامین امنیت شهر و شهروندان به‌کار می‌گیرد، اما قطعا رعایت توصیه‌ها و هشدارهای پلیسی از سوی شهروندان هنگام سفر یا دید و بازدید عید، نقش موثری در ناکام گذاشتن مجرمان برای ارتکاب سرقت خواهد داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد