شناخت فرهنگ هر کشور در هر تجارتی
دارای اهمیت بسیار زیادی است. با شناخت کشور مورد نظر می توانید با نیازها و
توانایی های آن کشور آشنا شوید و در کوتاه ترین زمان ممکن با طرف تجاری
خود کنار بیایید.از این رو امروز قصد داریم تا به 20 نکته مهم درباره
فرهنگ تجاری فرانسه اشاره کنیم.
1- پیشینه تحصیلی و مهارتهای ذهنی، نکات مهمی در کشور فرانسه به شمار میروند.
2- دولت و صنعت فرانسه از دیرباز روابط بسیار
نزدیکتری نسبت به سایر کشورهای صنعتی داشتهاند که این موضوع سبب پیدایش
کارمندان ارشد دولتی بسیاری شده که نقش مهمی در صنعت ایفا میکنند.
3- برنامهریزیهای بلندمدت برای دهههای متمادی یکی از اصول مهم رویکرد
فرانسوی بوده و منجر به طراحی برنامههای مشروح و مفصل توسط کمپانیها شده
است.
4- اکثر شرکتهای بزرگ فرانسوی به همراه گرایشهای مرکزی، دفاتر و مراکز اصلی و شعب بزرگ خود را در پاریس ایجاد میکنند.
5- مدیران اجرایی شرکتهای فرانسوی معمولا دارای شخصیت کاریزماتیک بوده و هدایت شرکت را به شیوهای مسلط و آمرانه انجام میدهند.
6- کمپانیهای فرانسوی تمایل به داشتن سلسله مراتب سفت و سخت با سیستم تصمیم گیری و گزارش دهی واضح و مترقی دارند.
7- برقراری ارتباط در لایههای مختلف سلسله مراتب امری غیرمعمول تلقی میشود.
8- ارتقا از طریق مجموعهای از تجربه، مدارج تحصیلی و شایستگیهای مشهود انجام میگیرد.
9- شیوه مدیریت معمولا دستوری با ارائه راهنماییها و سفارشات در جلسات اطلاعاتی به کارمندان است.
10- در جلسات باز و رسمی، اختلاف نظر بسیار کمی با رییس مشهود است. سایر اختلافات در لابیهای قبل از جلسه مشاهده میشود.
11- رقابت گروههای همسان میتواند مدیریت تیمهای با کارکرد متقابل را دشوار کند.
12- رفتار منطقی همیشه محترم بوده و از همه انتظار میرود اینگونه عمل
کنند. هرگونه رفتار احساسی میتواند به عنوان تفکر آشفته، فقدان ذکاوت یا
هردو تلقی شود.
13- تغییر شغلی در فرانسه بسیار کمتر از سایر کشورها دیده میشود. مردم این
کشور از دیرباز زندگی شغلی خود را بر مبنای یک شرکت بنا میکردند.
14- بهرغم اینکه نام فامیل در شرایط رسمی یا در هنگام ارتباط با افراد
مافوق متداول است، در بین گروههای همسان، نام کوچک استفاده میشود (مخصوصا
در گروههای جوانتر).
15- فصاحت کلام صفت مهمیاست و مدیران فرانسوی معمولا سعی میکنند از طریق قدرت بیان خود، افراد را متقاعد کنند.
16- اینکه تمامیارتباطات نوشتاری از لحاظ گرامری به صورت صحیح نوشته شده باشد، بسیار مهم است.
17- طنز بر اساس لطافت طبع و استفاده هوشمندانه از کنایات بنا شده که
هیچکدام از اینها معنای دقیقی ندارند. فرانسویها بر خلاف اکثر کشورها به
ندرت در شرایط جدی در کسب و کار از طنز و شوخی استفاده میکنند.
18- بین زندگی شخصی و زندگی کاری و همچنین زمانهای مربوط به خانواده و کار تفکیک خاصی وجود دارد.
19- ناهارهای کاری میتواند خیلی طولانی و نه لزوما برای بحثهای شغلی
باشد. اینگونه ملاقاتها بیشتر زمانهایی برای ایجاد روابط هستند تا مشخص
کردن نکات ریز قراردادها.
20- وقت شناسی در شهرهای مختلف فرانسه متفاوت بوده و در پاریس بهتر از سایر شهرها است.