بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

اطلاعات خودرو روی شیشه مقابل راننده BMW


قبل از اینکه شروع به خواندن مطلب کنید بهتر است با عبارت Head-up Display که به طور اختصاری به آن HUD هم می گویند، آشنا شوید. چرا که احتمالا در سال های آینده اسم آن را زیاد خواهید شنید. در تعریف کلی به هر نمایشگر شفافی که اطلاعات را به گونه ای نمایش بدهد که نیاز نباشد شما جهت نگاه تان را تغییر بدهید HUD می گویند.

این عبارت در واقع از نمایشگرهای مخصوص هواپیماهای جنگنده آمده. آنجایی که خلبان ها اطلاعات مورد نیاز را روی شیشه مقابل جنگنده می بینند و برای دیدن اطلاعات سرشان همچنان بالا می ماند. چرا که در یک جنگنده با آن سرعت پرواز، خلبان فرصت لازم را ندارد که سرش را برای جستجوی اطلاعات پایین بیاورد.

با وجودی که این فناوری ابتدا در صنایع نظامی مورد استفاده قرار گرفت اما کم کم در حال باز کردن راه خودش در زندگی روزانه ما است. و حالا شرکت اتومبیل سازی BMW نسل جدیدی از HUD را به صورت تمام رنگی روی شیشه BMW 3 Series در سال آینده میلادی به کار خواهد گرفت.

با دیدن اطلاعات ضروری و مهم روی شیشه مقابلتان، می توانید با داشبورد خودرو خداحافظی کنید چرا که تقریبا همه چیز را همان بالا و روی شیشه می بینید. قرار است روی نمایشگر جدید علاوه بر اطلاعات اساسی مانند سرعت و تنظمیات، چیزهایی مانند اطلاعات جاده و راه های فرعی، سیستم تشخیص عابر پیاده و هشدارهای امنیتی هم وجود داشته باشد.

فعلا برای داشتن این HUD لازم است ۱۳۰۰ دلار هزینه اضافی علاوه بر قیمت خودرو بپردازید. اما کم کم و با فراگیر شدن این فناوری می توان امیدوار بود که آن را روی خودروهای دیگر هم ببینیم. هر چند مدل های اولیه ای از آن همین الان هم به صورت محدود در برخی اتومبیل ها به کار رفته است.

توضیح: تصویر بالا یک مدل سازی است و نمونه واقعی را نشان نمی دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد