بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

هنر هماهنگ کردن دکوراسیون

دکوراسیون و چیدمانی مناسب است که در آن میان عناصر و اشیاء مختلف که کنار هم قرار گرفته‌اند هماهنگی احساس شود. این تعادل و هماهنگی زمانی به‌وجود می‌آید که عناصر با ویژگی‌ها و کاربردهای مختلف به‌نحوی کنار هم قرار بگیرند که مکمل یکدیگر باشند.

دکوراسیون و چیدمانی مناسب است که در آن میان عناصر و اشیاء مختلف که کنار هم قرار گرفته‌اند هماهنگی احساس شود. این تعادل و هماهنگی زمانی به‌وجود می‌آید که عناصر با ویژگی‌ها و کاربردهای مختلف به‌نحوی کنار هم قرار بگیرند که مکمل یکدیگر باشند. برای اینکه بتوانید چنین هماهنگی در فضا ایجاد کنید باید سه اصل زیربنایی را در هرنوع چیدمان مورد توجه قرار دهید. درنظر گرفتن مقیاس، تعادل در کنتراست و تعیین ریتم مناسب، شما را در طراحی بهتر یاری می‌کند

.

مقیاس

مقیاس‌ به سایز و اندازه مبلمان و عناصر موجود در فضا اشاره می‌کند. برای دستیابی به تعادل و هماهنگی در دکوراسیون باید اندازه وسایل هم‌خوانی کافی با متراژ محیط داشته باشد. درنظر نگرفتن این موضوع گاهی اوقات سبب می‌شود دکوراسیون فضا بیش از حد شلوغ و به‌هم ریخته به‌نظر برسد یا بسیار عجیب و غریب جلوه کند.

معمولا در اتاق‌های بزرگ باید عناصر و اشیایی بزرگ‌تر مانند کاناپه‌های پشت بلند یا بوفه‌ها و قفسه‌های بلند و کشیده قرار گیرند؛ اما در فضاهای کوچک بهتر است از اشیاء و عناصر کوچک‌تر استفاده شود تا با ایجاد خطای دید فضا بزرگ‌تر و بازتر نشان داده شود. البته یادتان باشد قراردادن اشیاء بیش از حد کوچک و غیر متناسب با تعداد بیشتر در فضاهای کوچک، باعث شلوغی و به هم ریختگی فضا می‌شود.

یکی دیگر از نکاتی که در مورد مقیاس باید در نظر گرفت، منطبق بودن مقیاس عناصر موجود در خانه با خصوصیات و فیزیک افراد ساکن در آن است. برای مثال اگر شما فردی قدبلند و درشت‌اندام هستید، نباید از عناصر ریز و کوچک استفاده کنید؛ زیرا در این‌صورت این‌گونه به‌نظر می‌رسد که در خانه عروسکی زندگی می‌کنید. همچنین اگر فردی ریزاندام هستید نیز نباید از عناصر بزرگ و کشیده در خانه خود زیاد استفاده کنید. البته اگر در خانه شما افرادی با اندام‌های مختلف زندگی می‌کنند باید فضا را طوری چیدمان کنید که تلفیقی از عناصر بزرگ و کوچک باشد.

کنتراست

در نظر گرفتن کنتراست هنگام ایجاد یک دکوراسیون متعادل و هماهنگ برای خانه کاری نسبتا دشوار است. این کار شبیه به مهار کردن آتش است، که اگر کنترل آن از دست خارج شود کل دکوراسیون را نابود می‌کند.

کنتراست یعنی قرار دادن یک دستمال سفره قرمز روی یک رومیزی سفید. یعنی نصب یک ساعت دیواری سبز روی دیواری سیاه رنگ. کنتراست می‌تواند بر جذابیت و هیجان دکوراسیون بیافزاید. با این حال، استفاده از کنتراست بیش از حد می‌تواند یک اتاق را به فضایی آشفته و پر هرج‌ومرج تبدیل کند که در آن نمی‌توانید به‌راحتی فکر کنید و از حضور در آن رنج می‌برید.

شما باید به دنبال راهی باشید تا ایجاد کنتراست در فضا، دکوراسیون را بیش از اندازه تحت‌الشعاع قرار ندهد و تنها به‌عنوان چاشنی برای زیبا‌سازی بیشتر فضا عمل کند. برای این کار می‌توانید از عناصر کوچک با رنگ‌های متضاد در فضا استفاده کنید.

شما می‌توانید با قرار دادن کنتراستی جسورانه مانند استفاده از یک جفت کوسن با رنگی تند و خیره‌کننده در فضا نقطه کانونی ایجاد کنید.

 ریتم

 

ریتم، هنر ایجاد موضوع یا همان تم در سراسر فضاست. تم لزوما نباید آشکار باشد، مانند چاپ حیوانات یا جغرافیای تاریخی، بلکه می‌توانید آن را در قالب یک رنگ یا مجموعه کنتراست‌ها حتی عناصر یک وزن و یک شکل در فضا به‌وجود آورید. زمانی‌که در یک اتاق ایجاد ریتم می‌کنید در حقیقت کل فضا را در هم می‌آمیزید و در آن وحدت پدید می‌آورید. با این کار هدفی واحد را برای عناصر موجود در آن فضا تعریف کرده و چشم‌اندازی هنری و یکپارچه را برای فضا خلق می‌کنید.

مواردی که گفته شد  تنها تعدادی از مهم‌ترین نکات و  ملاحظاتی هستند که توسط طراحان حرفه‌ای برای ایجاد دکوراسیونی زیبا و راحت مد‌نظر قرار داده می‌شوند. در حالی‌که هنر ایجاد یک فضای کاملا متعادل و ایده‌آل بسیار پیچیده‌تر از این مفاهیم است؛ اما این نکات مهم می‌تواند تا حد زیادی شما را به رسیدن به فضایی مطلوب و ایده‌آل راهنمایی و هدایت کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد