بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

چطور به کمک تکنولوژی به یک خواب راحت برسیم؟


یک خواب راحت و آسوده چیزی است که نمی شود برای اهمیت آن معادلی پیدا کرد. شاید بسیاری از ما حداقل برای مدت کوتاهی هم که شده بیخوابی یا بدخوابی را تجربه کرده ایم بیخود نیست که آرزوی خواب خوش، در اکثر فرهنگها یک حرف خیرخواهانه حساب میشود و البته محروم کردن از خواب هم یک روش اعمال فشار (از بدترین نوع آن) به شمار می آید.


کسانی که دچار بدخوابی میشوند به هر دری می زنند تا از این کابوس رهایی پیدا کنند؛ رژیم می گیرند، غذاهای خاصی را قبل از خواب می خورند و بعضی غذاها را نمی خورند. فعالیت روزانه خود را کنترل می کنند یا در مورد رختخواب خود وسواس به خرج می دهند، اما دریغ از یک لحظه خواب خوش! یعنی هیچکدام از این روشها فایده ای ندارد؟ چاره چیست؟



نویسنده لایف هکر که خودش برای مدتی از نعمت خواب خوش محروم بوده و روشهای مختلفی را هم امتحان کرده، اعتقاد دارد بدون در دست داشتن ابزاری که بتوان با آن کیفیت خواب را سنجید، نمی شود از میزان تاثیر این روشها برای هر فرد مطمئن شد. خوشبختانه ابزارهای مناسبی برای این کار به بازار عرضه شده اند. این ابزارها که قیمت آنها از مفت و مجانی تا حدود 200 دلار می رسد، به شما کمک می کنند که طرح خواب خود را بشناسید، تاثیر عوامل مختلف را در کیفیت خواب خود دقیقا بسنجید و از نتیجه به دست آمده برای بهبود برنامه خواب خود کمک بگیرید. در ادامه مطلب با معرفی این ابزارها و روش بهینه استفاده از آنها با ما همراه باشید.


روشهای زیادی برای کنترل وضع خواب وجود دارد، شما می توانید چند شب را در یک کلینیک خواب اقامت کنید تا دقیقترین بررسی ها روی وضع خواب شما در طول شب به عمل بیاید و راه مناسب برای شما ارائه شود، مشکل اینجاست که این کلینیکها نه تنها بسیار گران هستند، بلکه برای همه در دسترس نیستند (مثلا تا جایی که می دانیم، نمونه چنین کلینیکی در ایران وجود ندارد). اما خبر خوب این است که خوشبختانه ابزارهای مختلفی وجود دارد که شما خودتان می توانید به کمک آنها خواب خود را آنالیز کنید. هرچند ممکن است  آنها به اندازه بررسی های کلینیکهای خواب دقیق و موشکافانه نباشند، اما به هرحال راحت و ارزان و در دسترس هستند. این ابزارها را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

1- اپلیکیشن های تلفن همراه (یا تبلت)
2- گجتهای ویژه جداگانه



اپلیکیشن های خواب سنج

app-sleep.jpg

انواع مختلفی از این اپلیکیشنها وجود دارند اما دو نمونه معروف از آنها یکی  Sleep Cycle برای آی او اس است (قیمت 1 دلار) و دیگری  Sleep Bot Tracker برای اندروید (رایگان). در هر دو اپلیکیشن شما باید بعد از تنظیم موبایل (یا تبلت!) را زیر بالش خود بگذارید.

موبایل شما در طول شب حرکات شما را ثبت کرده و بر اساس آن  مراحل مختلف خواب شما را تعیین می کند. در نهایت وقتی که خواب شما کم کم سبک شده و زمان مناسبی برای بیداری است، با زنگی که به تدریج قویتر می شود شما را بیدار می کند. هر دوی این اپلیکیشن ها کارکرد مشابهی دارندف اما  Sleep Bot Tracker نسبتا آنالیز دقیقتری ارائه می دهد و ویژگیهای بیشتری دارد.(نظیر ویجت اندروید و قابلیت انتخاب زنگها)


گجتهای خواب نما

0800-sleep-tech-dachis.jpg

در دسته گجتها، می توان دو گجت  Zeo Personal Sleep Coach  (قیمت 190 دلار) و Wakemate (قیمت 60 دلار) را مثال زد. Wakemate تنها از یک مچ بند تشکیل شده و دیگر هیچ. این مچ بند برای عملکرد، نیاز به یک تلفن هوشمند (بلک بری، اندرویدی یا اپل) دارد. مچ بند را در طول شب به مچ خود می بندید تا حرکات شما را ثبت کند. صبح مچ بند (از طریق کابل یو اس بی شارژ می شود) داده های خود را به موبایل منتقل می کند و بعد این داده ها روی سرور نرم افزار بارگذاری می شوند. بعد از انتقال داده ها شما می توانید با ورود به سایت، اطلاعات و آنالیز مربوط به خواب خودتان را ببینید.


زئو گرانتر از Wakemate است اما همه چیز را خودش دارد و مستقل از تلفن همراه عمل می کند. یک هدبند و یک ساعت که می تواند هدبند را شارژ کند، داده های هدبند را دریافت و آنها را روی کارت اس-دی ذخیره کند. می توانید اطلاعات کارت اس دی را از طریق کارتخوان همراه مجموعه، وارد کامپیوتر خود کنید تا در آنجا تحلیل و بررسی شوند.


اما تفاوت اساسی این دو گجت در راحتی آنهاست. شما با مچ بند  Wakemate بسیار راحت تر خواهید بود تا با پیشانی بند زئو؛ درست است که پیشانی بند زئو هم خیلی ناراحت کننده نیست و از چیزی که به نظر می رسد بسیار راحت تر است، اما فقط در حدی راحت است که یک پیشانی بند  پلاستیکی می تواند باشد. هم چنین برای کار با Wakemate  لازم نیست شما چیزی را یاد بگیرید، تنها کافی است طرز کار تلفن هوشمند خود را بلد باشید. کار با زئو هم بسیار ساده است اما به هر حال باید کمی وقت صرف آن کنید تا جزئیات آن دستتان بیاید.


واقعا چطور از این تکنولوژیها برای خواب بهتر استفاده کنیم؟

drugf-sleep-narenji.jpg

این گجتها و اپلیکیشن ها به خوبی اطلاعات لازم در مورد کیفیت فعلی خوابتان را به شما می دهند، در عین حال به همان اندازه به شما می گویند که چطور می توانید خوابتان را بهتر کنید. به این ترتیب که شما باید عوامل مختلفی را که فکر می کنید در خواب شما تاثیر دارند دستکاری کنید تا ببینید در کدام وضع بهترین کیفیت خواب را به دست می آورید.


عوامل مختلفی می تواند روی خواب شما تاثیر بگذارد، نور، سر و صدای محیط، کیفیت هوا، کیفیت غذاها و میزان قند و چربی دریافتی در وعده غذایی (که معمولا تاثیر منفی در خواب دارند) محل خواب یا زمان به خواب رفتن... شما می توایند این متغیرها را تک تک دستکاری کنید و نتیجه را در گجتهای خواب سنج خود ببینید. شاید بعضی از این فاکتورها (مثلا میزان نور محیط) روی خواب شما تاثیر چندانی نداشته باشد ولی یک چیز نه چندان مهم (مثلا درجه رطوبت یا دمای محیط) به طور خاص در مورد شما تاثیر زیادی در خوابتان داشته باشد.


برای این کار بهتر است خواب خود را برچسب گذاری کنید. دقیقا همانطور که پستها یا عکسهای خود را تگ گذاری می کنید. مثلا Wakemate  این امکان را به شما می دهد تا شرایط مختلف قبل و بعد از خواب خود را مانند استرس، تغذیه، دمای هوا و غیره را بصورت تگ به داده های خواب خود اضافه کنید. اگر نرم افزار مورد استفاده شما، چنین قابلیتی را ارائه نمی دهد مشکلی نیست، یک فایل متنی ساده حاوی تاریخ و برچسبهای مربوط به هر تاریخ درست کنید. هنگام مرور اطلاعات خواب خود، به برچسبهای مراجعه کنید تا ببینید چه عواملی باعث چه تغییراتی در کیفیت خواب شما و وضع جسمی-روحی تان در روز بعد می شود.


آیا شما خواب راحتی دارید؟ فکر می کنید چه عواملی خواب شما را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد؟ اگر تاکنون از ابزارها یا اپلیکیشنهای خواب سنج استفاده کرده اید، تجربه تان را با ما در میان بگذارید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد