بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

غول پیکرترین موتور دیزل جهان، در دل بزرگترین کشتی باری

امروزه محصولات چینی تمام بازارهای دنیا را به تسخیر خودشان درآورده اند و در هر جایی دیده می شوند. اما این مطلب درباره محصولات چینی نیست، بلکه می خواهیم درباره وسایل نقلیه ای که این محصولات را از چین به دیگر نقاط دنیا می رسانند صحبت کنیم.


یکی از این وسایل نقلیه Emma Mærsk است که مسافت بین چین و کالیفرنیا را ۴ روز زودتر از کشتی های باری معمولی می پیماید. داستان وقتی جالب تر می شود که بدانیم این اژدها، عنوان بزرگترین کشتی باری دنیا را هم در اختیار دارد. این اژدهای دریایی ۳۹۶ متر طول و ۱۷۰۹۷۴ تن وزن داشته و توانایی حمل بیش از ۱۱۰۰۰ کانتینر ۶ متری را دارد.


برای به حرکت درآوردن این ماموت عظیم الجثه با سرعت ۳۱ گره دریایی (سرعت استاندارد کشتی های باری ۱۸ تا ۲۰ گره دریایی است)، شما به چیزی بیش از توان این اسب کوچولوی اتمی نیاز دارید. در حقیقت شما Wärtsilä-Sulzer RTA96-C بلند مرتبه را با قدرت ۱۰۹هزار اسب بخار، ارتفاع ۱۳.۵ متر و طول ۲۷.۵ متر لازم دارید. (راستی، می دانید قدرت موتور پراید ۶۹ اسب بخار است؟)


۱۴ سیلندر دو زمانه RTA96 بیش از ۲۳۰۰ تن به وزن Emma Mærsk اضافه کرده و برای به حرکت در آوردن اژدهای دریایی، با سرعت ۱۰۲ دور در دقیقه حرکت می کنند. بر خلاف موتورهای دیزل قدیمی، در RTA96-C به لطف تکنولوژی Common rail ، از میل بادامک، زنجیر چرخ دنده، پمپ های هیدرولیک و سوخت صرف نظر شده است. این تکنولوژی با انتقال سوخت تحت فشار بالا و استفاده از یک میدان مغناطیس ویژه به جای پمپ های معمول، مقدار مصرف آن را بسیار کاهش داده و کارایی موتورهای دیزل را بهبود بخشده است. ولی موتور RTA96-C علی رغم استفاده از این تکنولوژی، هنوز برای هر دور، ۱۸۴ گرم گازوئیل را در هر پیستون تزریق می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد