بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازار زیبایی در تسخیر شبکه‌های ماهواره‌ای

تهران امروز:‌ آمارها می‌گویند که ایران بعد از عربستان، دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در جهان است. با اینکه رقم مورد تاییدی از سوی مراجع معتبر در مورد میزان خرید محصولات آرایشی وبهداشتی درکشورمان وجود ندارد اما بر اساس آماری که ایسنا درحدود دوسال قبل چاپ کرده بود، در طول یک سال میزان یک میلیارد دلار هزینه صرف خرید انواع مواد آرایشی می‌شود اما جدا از میزان، پول‌هایی که در این راه صرف می‌شود، موضوع سلامت مصرف کنندگان این مواد هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

البته این مورد با رواج انواع مواد آرایشی وبهداشتی تقلبی ویا محصولات تبلیغ شده از سوی شبکه‌های ماهواره‌ای ومجلات غیر معتبر، جای تردید دارد. دکتر محمد گلشنی دبیر انجمن متخصصان پوست و موی ایران می‌گوید: «باید وقتی تبلیغات زیادی از یک محصول را می‌بینیم در مورد کیفیت آن شک کنیم.»

گلشنی همچنین افزود: «اصولا بی‌کیفیت‌ترین محصولات در ماهواره‌ها تبلیغ می شود. از همین رو باید به کیفیت این قبیل محصولات شک کرد.» کاری که معمولا خریداران مواد آرایشی نمی‌کنند وباعث بروز لطمات جبران ناپذیر به پوست شان می‌شوند. عوارضی مثل رشد سلول‌های سرطانی، اگزما، آکنه و...

متخصصان پوست چه می‌گویند؟

دکتر مینو فرحی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص پوست ومو، در مورد تبلیغات محصولات آرایشی وبهداشتی در شبکه‌های ماهواره‌ای می‌گوید: «تبلیغات گسترده محصولات آرایشی در شبکه‌های ماهواره‌ای گمراه کننده است و می‌تواند برای پوست و موی مصرف‌کنندگان عوارض خطرناکی را همراه داشته باشد.»

دکتر فرحی افزود: «چند سالی است که فروشندگان محصولات آرایشی در شبکه‌های ماهواره‌ای فقط برای مردم قیمت و نحوه ارسال این محصولات را تبلیغ می‌کنند بدون اینکه محصولاتشان مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را داشته باشد.»

فرحی درپایان به مردم توصیه کرد برای استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی با پزشک معتمد خود مشورت کنند. همچنین رئیس اداره نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بحث تبلیغات ماهواره‌ای درخصوص فرآورده‌ها آرایشی و بهداشتی در پرده‌ای از شک و تردید است، گفت: نوع تبلیغات، شبکه توزیع و خواص واقعی این فرآورده‌های مبهم است و مردم در مواجهه با اینگونه تبلیغات سر در گم‌اند.

مهندس محمد علی باقری افزود: «نوع تبلیغات فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در ماهواره فریبنده است به‌طوری که مشخصات کالا، کشور سازنده، شرکت تولید کننده و شرکت وارد کننده و تاییدیه‌های بهداشتی و سلامت این محصولات غالبا در تبلیغات ماهواره‌ای ارائه نمی‌شود و در واقع این فرآورده‌ها به‌صورت صریح و روشن معرفی نمی‌شود.»

جای خالی نظارت

وجود هزاران دستفروش مواد آرایشی در گوشه وکنار شهر، که هر کدام با برپا کردن بساطی رنگین‌تر والبته قیمت‌های ارزان؛ سعی در جذب بالاتر مشتری دارند، نشانگر ضعف نظارت دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت بهداشت بر آشفته بازار مواد آرایشی وبهداشتی در کشور است. افرادی که بدون رعایت نکات اولیه، این مواد را به صورت غیر بهداشتی نگهداری و البته ازراه‌های غیرقانونی وارد کشور می‌کنند.

برای دیدن این فروشندگان، نیازی به جست‌وجوی زیادنیست. فقط کافی است گذرتان بربعضی پیا ده رو‌ها یا واگن‌های مترو بیفتد. آن وقت کسانی را می‌بینید که روی پارچه‌ای انواع محصولات آرایشی را گسترده‌اند وتعداد زیادی هم برای خریدن این مواد به دور بساط شان حلقه زده‌اند. خریدارانی که به‌رغم همه هشدارهای بهداشتی، با دیدن قیمت‌های نازل به سوی این بساط‌ها هجوم می‌برند. غافل از اینکه با مصرف این کالای ارزان، در مدتی نه‌چندان طولانی ؛ مجبوربه استفاده از درمان‌های گران برای ترمیم ضایعات پوستی شان می‌شوند.

عوارض لوازم آرایشی

استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی غیرمجاز، عوارض جسمی را بر پوست بدن استفاده کنندگان این لوازم که اغلب آنها زنان هستند، ایجاد می‌کند که برخی از این عوارض غیرقابل جبران است . به عنوان مثال چندی قبل خانمی به دلیل مصرف رنگ موی خارجی و به خاطر تشدید آلرژی و حساسیت به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان انتقال یافته و تحت درمان قرار گرفته است. توصیه ما به شما این است که در انتخاب لوازم آرایش دقت بسیاری به خرج دهید و تنهابه صرف ارزانی و تنوع، تن به استفاده از لوازم تقلبی و فاقد کیفیت ندهید، چراکه در درازمدت مجبور خواهید شد با مراجعه به دکتر پوست، هزینه بسیار بیشتری برای تجدید سلامتی از دست رفته تان صرف کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد