بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

نظر اندی لیز درباره آینده ویندوز: یک اکوسیستم که بر همه حکم رانی

مترو در سراسر اکوسیستم مایکروسافت

در دو دهه ی گذشته، شاید این چند سال بدترین سال های زندگی مایکروسافت بوده باشد. تقریبا از زمانی که این شرکت ویندوز نا موفق ویستا را عرضه کرد، دیگر مایکروسافت را با آن هیاهوی همیشگی نمی شناسیم. اما هنوز ویندوز پرطرفدار ترین سیستم عامل دسکتاپ است و هنوز دستگاه هایی مثل ایکس باکس و کینکت هستند که بتوانند از قدرت مایکروسافت دفاع کنند. علاوه بر این، شاهد هستیم که ویندوز فون 7 هم دارد با سرعت خوبی رشد می کند. با این وجود مایکروسافت در تبلت ها موفق نبوده و ویندوز نتوانسته توفیق چندانی را در این عرصه به دست آورد.

 


اما خود مایکروسافت آینده اش را چگونه می بیند؟ مایکروسافت آینده اش را به صورت جهانی با اکوسیستم ویندوز ترسیم کرده است. اندی لیز، رئیس بخش ویندوز فون 7، کسی بود که دیروز، در کنفرانس سهام داران مایکروسافت گفت: ما هرگز ویندوز فون 7 را روی تبلت ها نخواهیم دید – او هنوز اعتقاد دارد که تبلت ها، تلفن ها، کنسول ها و کامپیوتر های شخصی مایکروسافت، دارند با یک هارمونی فوق العاده در کنار هم فعالیت می کنند. اما برنامه ی او این است که کاری کند تا کاربران بتوانند تجربه ثابتی را با تمام دستگاه های مبتنی بر پلتفرم مایکروسافت داشته باشند. هر چند او اشاره ای به این که چگونه دستگاه های مختلف با یک اکوسیستم کار خواهند کرد، نکرد.

 

اما می توانیم نکاتی را در این مورد حدس بزنیم. هویدا ترین این حدث ها همان رابط کاربری Metro است که نمونه ی آن در ویندوز 8 و کینکت و ایکس باکس هم به کار گرفته شده است. در واقع می توان با قاطعیت گفت که مایکروسافت می خواهد فقط روی یک نوع رابط کاربری تمرکز کند. نکته دوم: همه شما می دانید که یکپارچه سازی ایکسباکس لایو با ویندوز 8 صورت خواهد گرفت. اما شایعات نکات تازه ای را به این جریان اضافه می کنند. در کرنل ویندوز 8، رفرنسی به نام XBOX_360_STSTEM_CRASH مشاهده شده است. بر این مبنا احتمال دارد که در نسخه بعدی ویندوز شاهد اجرا شدن بازی های ایکس باکس باشیم. هر چند مانع بزرگ در این است که ویندوز اصلا از پردازنده ی IBM PowerPC ایکس باکس پشتیبانی نمی کند. به هر حال اگر مایکروسافت است، که حتما چاره ای برای این هم اندیشیده است.

 

اگر شایعات و گفته های اندی لیز به حقیقت بپیوندند به نظرتان اکوسیستم مایکروسافت جذاب تر خواهد شد؟ کاربردی تر چطور؟ نظرتان درباره آینده مایکروسافت و سیستم عامل هایش چیست؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد