بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

پوستتان را الکی نسوزانید!


 
 

این روزها استخرهای روبازکارشان سکه است و دستگاه‌های سولاریوم هم با دستگاه‌های چاپ اسکناس رقابت می‌‌کنند! این تب چند سالی است که در ایران به‌وجود آمده است اما آیا استفاده‌کنندگان از این روش‌ها از خطراتش آگاه هستند؟ شاید حمام آفتاب گرفتن زیر نور آفتاب حس دلپذیری به همراه داشته‌باشد و مدت کوتاهی ظاهر و پوست را نیز زیباترکند اما افراط در آفتاب گرفتن، می‌تواند ضررهای بسیاری داشته باشد و در آینده‌ای نه چندان دور عوارض نامطلوب این روش‌ها به سراغ‌تان بیاید.

وقتی تاثیرات قرارگرفتن در مقابل آفتاب روی هم جمع می‌شوند، می‌توانند به‌شدت سلامت پوست و حتی بدن شما را به خطر بیندازند که از جمله می‌توان به آسیب دیدن سلول‌ها، چروک شدن زودرس، لک‌های پیری و از همه بدتر سرطان پوست اشاره کرد. باور کنید تمام پزشکان متخصص پوست و مو نیز چنین می‌گویند و ما در این‌جا نظرات 2 نفر از بهترین متخصصان پوست و مو را درباره اثرات مضر این روش‌ها آورده‌ایم تا مطمئن شوید موضوع فراتر از شایعه‌هاست ، از آن‌ها پرسیدیم که با توجه به این ضررها بهترین و ایمن‌ترین روش برای برنزه‌کردن پوست کدام است. در مطلب دوم به تفصیل تمام تاثیراتی را که آفتاب روی پوست شما دارد را شرح داده‌ایم و راه‌حل درمان هرکدام را نیز گفته‌ایم تا اگر به هر دلیل به‌طور ناخواسته درگیر این مشکلات شدید بدانید بهترین برخورد با آن‌ها چیست و در کدام موارد باید به پزشک مراجعه کنید.

 

 
  چرا آفتاب نگیرید؟
 

امروزه با فرارسیدن فصل گرما جوانان اغلب به منظور برنزه شدن، خود را برای آفتاب گرفتن آماده می‌کنند،  غافل از آنکه مواجهه بیش‌از‌اندازه با نور آفتاب می‌تواند باعث به وجود آمدن لک‌های پوستی مانند کک‌ومک بر روی صورت،  سر شانه‌ها، پشت،  قفسه سینه و نیز دست‌ها و بازوها شود، همچنین آفتاب می‌تواند زمینه پیری زودرس پوست و ابتلا به سرطان‌های پوستی در سال‌های آینده را فراهم کند. مضرتر از این عادت استفاده از سالن‌های سولاریوم است که سرطان‌زا بودن آن‌ها به اثبات رسیده‌است. متاسفانه تعداد قابل توجهی از افراد بدون توجه به هشدارهای متخصصان پوست همچنان از این کابین‌ها برای برنزه شدن موقت استفاده می‌کنند.

این روزها کرم‌ها، لوسیون‌ها و اتوبرنزه‌هایی وارد بازار شده‌اند که افراد می‌توانند از آن‌ها برای برنزه کردن موقت پوست استفاده کنند. در این حالت آن‌ها دیگر نیازی به آفتاب گرفتن ندارند و در نتیجه از عوارض ناشی از آن در امان خواهند بود.

 

اگر بعد از استفاده از کرم‌ها یا لوسیون‌های اتوبرنزه دچار خارش و التهاب در پوست شدید، این موضوع نشان می‌دهد، شما جزو آن افرادی هستید که حساسیت به این ماده دارند

 



 
  کدام روش برنزه از همه ایمن‌تر است؟
 

این روزها کابین‌های اتوبرنزه‌ای به نام کابین‌های کالیفرنیایی وجود دارند که پوست را توسط اسپری‌های پاشنده برنزه می‌کنند. ماده رنگ‌کننده این اسپری‌ها به نام دی‌هیدروکسی استون شناخته‌می‌شود. در کرم‌ها،  لوسیون‌ها و اسپری‌های اتوبرنز نیز از همین ماده برای رنگ کردن پوست استفاده می‌شود. هیدروکسی استونبرخلاف نورآفتاب و اشعه فرابنفش آن به پوست آسیب نمی‌زند چون مانند آفتاب موجب افزایش ملانین پوست به واسطه تحریک سلول‌های رنگدانه‌ساز (ملانوئیت) نمی‌شود بلکه عملکرد اینگونه محصولات‌ها ، روی لایه شاخی یعنی خارجی‌ترین لایه پوست است به عبارت بهتر پوست شما به این دلیل برنزه می‌شود که واکنشی میان  هیدروکسی استون و پروتئین‌های پوست به‌وجود می‌آید. چون کرم‌های اتوبرنزه فقط رنگ هستند و نیاز به تاباندن اشعه آفتاب یا استفاده از دستگاه سولاریوم ندارند، بی‌خطر هستند و می‌توان به جای حمام گرفتن در آفتاب یا استفاده از نور ماورای بنفش در سولاریوم از این کرم‌ها استفاده کرد. برای این‌که پوست توسط این ماده رنگ بگیرد باید حدود 2 تا 4 ساعت صبر کرد و این رنگ طی 6 تا 7 روز با دوش گرفتن و شست‌وشو و با ریزش لایه شاخی پوست از بین می‌رود.

 

 
  محصولات اتوبرنزه ضرر دارند؟
 

برنزه شدن پوست توسط دی هیدروکسی استون عارضه خاصی ندارد. البته احتمال دارد بعضی از پوست‌ها بعد از استفاده از اینگونه محصولات به دلیل ماده موجود در آن‌ها خشک شوند و این کمی برای شخص آزاردهنده باشد اما خوشبختانه بسیار کم پیش می‌آید که باعث به‌وجود آمدن آلرژی و حساسیت در فرد بشود هر چند در بعضی موارد اتفاق می‌افتد.

اگر بعد از استفاده از کرم‌ها یا لوسیون‌های اتوبرنزه دچار خارش و التهاب در پوست شدید، این موضوع نشان می‌دهد، شما جزو آن افرادی هستند که حساسیت به این ماده دارند، بنابراین باید برای درمان به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید و ادامه مصرف آن ماده را هم کنار بگذارید چون ممکن درصورت استفاده مجدد پوست شما واکنش حساسیتی بیشتری از خود نشان دهد.

 

 
  محصولات اتوبرنزه چه تفاوتی با هم دارند؟
 

هنگام مراجعه به داروخانه با انواع متفاوتی از این نوع محصولات مواجه خواهید شد که قیمت‌های متفاوتی دارند، علت این تفاوت غلظت متفاوت مواد موجود در آنهاست. معمولا در فرآورده‌های اتوبرنزه از غلظت‌های 5/0 تا 5 درصد DHA استفاده می‌شود اما اگر رنگ برای‌تان مهم است باید بدانید که خوش‌رنگ‌ترین آن‌ها مربوط به غلظت 3 درصد است همچنین کرم‌های اتوبرنزه مرغوب چرب نیستند و پایداری رنگ دارند. باید یادآور شوم که استفاده از غلظت‌های بالاتر و استفاده به دفعات کمتر باعث به‌وجود آمدن رنگ یکنواخت‌تری روی پوست شما می‌شود و استفاده از غلظت‌های کمتر و به دفعات بیشتر نمی‌تواند چنین رنگ یکنواختی را به‌وجود بیاورد. بنابراین بهتر است در روز یک‌بار از یک لایه کرم یا لوسیون یا اسپری روی پوست‌تان استفاده کنید نه چند بار چون زیبایی و دوام آن بیشتر خواهد بود.

 



 
  چه کسانی از اتوبرنزه‌ها استفاده نکنند؟
 

استفاده از محصولات اتوبرنزه محدودیت سنی ندارد اما بیمارانی که به ماده دی‌هیدروکسی استون حساسیت و آلرژی دارند نباید به هیچ وجه از این فرآورده‌ها استفاده کنند. همچنین توصیه می‌شود، اطفال و خانم‌های باردار از این ماده استفاده نکنند.

استفاده طولانی مدت از این ماده به شرط این‌که همراه مصرف کرم‌ها و فرآورده‌های ضدآفتاب باشد معمولا خطر خاصی ندارد و در مجموع برنزه کردن پوست با این روش بی‌خطرترین برنزه کردن به نسبت نورآفتاب و سولاریوم است.

 

 
 همراه با اتوبرنزه‌ها نیازی به خوابیدن زیرآفتاب هم هست؟
 

اصلا لازم نیست پس از مالیدن کرم‌های اتوبرنزه به پوست‌تان زیرآفتاب دراز بکشید یا در اتاقک‌های سولاریوم قرار بگیرید. این کرم‌ها خودرنگ هستند و پوست شما را رنگ می‌کنند و بلافاصله پس از مالیدن این کرم‌ها به پوست‌تان، پوست به رنگ برنزه در می‌آید. نکته مهم دیگر آن است که اگر فردی به این وسیله پوست خود را برنزه کند، نباید استفاده از ضد‌آفتاب را فراموش کند چون این محصولات و فرآورده‌ها به هیچ وجه جای ضد‌آفتاب را نمی‌گیرند و پوست شما همچنان نیاز دارد تا در مقابل آفتاب محافظت شود. اگر می‌خواهید مواد اتوبرنزه بیشتر روی پوست‌تان باقی بماند باید حداقل 6 ساعت بعد از استفاده از مواد اتوبرنزه از دوش گرفتن، شناکردن، مرطوب کردن و نیز ورزش کردن پرهیز کنید. اما اگر شما از رنگ آن راضی نبودید می‌توانید، پوست‌تان را با صابون بشویید که در این صورت زودتر در عرض 2 تا 3 روز پاک شود.

 

 
آیا برنزه شدن بی‌خطر وجود دارد؟
 

برای برنزه شدن، 3 راه یا ترکیبی از آن‌ها پیش روی افراد قرار دارد:
یکی آفتاب گرفتن در هوای آزاد، دوم استفاده از محصولات شیمیایی (لوسیون، اسپری، پودر، کرم و حتی قرص) و سوم استفاده از دستگاه‌های برنزه‌کننده «سالن سولاریوم» است، در این دستگاه‌ها با استفاده از لامپ آفتابی و سطح بستر دستگاه مربوطه، مشتری در مواجهه با طیف‌های مختلف اشعه ماورای‌بنفش قرار می‌گیرد تا پوستش تیره یا به‌اصطلاح برنزه شود.سولاریوم برای هر نوع پوستی مناسب است، به‌جز افرادی با پوست‌های حساس. نسبت بین اشعه‌های خورشید متعادل است که خطر آسیب را به حداقل کاهش می‌دهد.

با این حال تحقیقات سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد، استفاده از سولاریوم راه مناسبی برای برنزه کردن پوست نیست. این روش هیچ‌گونه مصونیتی در مقابل سرطان پوست ندارد.آنچه که امروزه مورد تائید بیشتر متخصصان پوست و مجامع علمی ـ پزشکی است، ارتباط بین سولاریوم و سرطان‌های پوستی است. هر چند سولاریوم و برنزه کردن پوست با هدف تیره شدن پوست و تحریک سلول‌های پوست به سمت پررنگ شدن است اما تکرار و انجام مداوم آن نتیجه‌ای خلاف این هدف را دارد. یکی دیگر از عوارض استفاده از سولاریوم که در دراز مدت خود را نشان می‌دهد: پیری پوست، افزایش چین و چروک‌های پوست، شلی و افتادگی پوست است که مجموع آن‌ها تصویری نازیبا و ناخوشایند از پوست را نشان می‌دهد.

 

 
  روش بی‌خطر وجود دارد؟
 

در نتیجه برنزه شدن بی‌خطر وجود ندارد و توصیه می‌شود از برنزه کردن چه به‌صورت سولاریوم و چه به‌صورت حمام آفتاب پرهیز شود. در صورتی که خیلی تمایل دارید که رنگ پوست‌تان برنزه باشد،  از کرم‌های مخصوص برنزه کردن استفاده کنید تا ضمن در امان ماندن از اشعه آفتاب، رنگ دلخواه‌تان را نیز به دست آورید؛ این کرم‌های برنزه‌کننده حاوی ترکیباتی است که سبب برنزه شدن می‌شود وبه نام اتوبرنزه عرضه می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد