بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

تبلیغات کامپیوترها ۴۰ سال پیش چگونه بود؟



امروزه در اکثر مجلات و روزنامه‌ها بخشی را با عنوان تبلیغات می‌بینیم که برند‌ها و محصولات مختلف را تبلیغ می‌کنند. در این بین کالاهایی که به تکنولوژی و فناوری اطلاعات مربوط می‌شوند نیز کم نیستند و محصولاتی همانند لپ‌تاپ‌ها و تلفن همراه به صورت گسترده‌ای در این مجلات و روزنامه‌ها تبلیغ می‌شوند. اگر همین امروز بخواهید این آگهی‌ها را مشاهده کنید در توضیحات آن امکانات جالب و پیشرفته‌ای را در قالب یک چاپ رنگی با تصاویر زیبا مشاهده خواهید کرد که شرکت‌های سازنده با استفاده از ترفندهای تبلیغاتی سعی در رقابت با دیگر رقیبان خود را دارند.

vintage-computer-advertisements.jpg

در تبلیغ محصولاتی همانند رایانه در سال ۲۰۱۱ میلادی، صحبت کردن و خواندن در مورد ظرفیت‌های رم چند گیگابایتی و پردازنده‌های چند هسته‌ای شاید عجیب نباشد و کاملا عادی به نظر برسد اما در ۴۱ سال قبل چطور؟ در این گزارش تصویری شما آگهی‌های مربوط به محصولاتی همانند رایانه‌های رومیزی و تولیدات مربوط به آن‌را می‌بینید که در صفحات مجلات علمی آن زمان قرار گرفته‌اند و مشاهده آن‌ها بعد از این‌همه سال، قطعا برای همه ما خالی از لطف نخواهد بود!.

تبلیغ تولیدات Megabyte Micro توسط IMSAI در سال ۱۹۷۷

gadget-ads-1970-2.jpg

ایانه‌های TRS-۸۰ شرکت Tandy نیز از محبوبیت بالایی برخودار بوده‌اند، زیرا به راحتی از طریق فروشگاه Shack قابل تهیه بودند. قیمت این محصول نیز در نوع خود جالب توجه است.

gadget-ads-1970-3.jpg

تبلیغ اپل ۲ (|| apple‌) در سال ۱۹۷۸: در این سال اپل ۲ موفقیت بسیار خوبی داشت. صحفه زیر جزو تبلیغات تمام رنگی اپل ۲ در آن سال محسوب می‌شود.

gadget-ads-1970-4.jpg

در امتداد تبلیغات تمام رنگی اپل!

gadget-ads-1970-5.jpg

شرکت IBM ‌و آلیس در سرزمین عجایب! این شرکت با استفاده از شخصیت و تصویر آلیس در سرزمین عجایب، سعی در معرفی امکانات و قیمت مناسب محصولات خود داشت.

gadget-ads-1970-6.jpg

صحفه تمام رنگی اپل که خوانندگان را ترغیب به استفاده از رایانه شخصی خود می‌کند.

gadget-ads-1970-7.jpg

زمانی که مشتاقان و خریداران رایانه‌های شخصی بیشتر شدند، نیاز بود که با مفاهیم قسمت‌های مختلف و اجزای نرم افزار‌ها آشنا شوند، به همین دلیل مجله On Computing منتشر شد که باعث یادگیری بهتر کاربردهای رایانه‌ها می‌شد و تبلیغ زیر مربوط به تبلیغ سال ۱۹۷۹ این مجله می‌شود.

gadget-ads-1970-8.jpg

تبلیغ اپل در سال ۱۹۷۹: در این تبلیغ هوشمندانه اپل، روز بنجامین فرانکلین (Ben Franklins) را نشان می‌دهد که در حال استفاده از رایانه‌های اپل است!

gadget-ads-1970-9.jpg

دو صحفه تمام رنگی از اطلاعات سیستم‌های Exxon.

gadget-ads-1970-10.jpg

تصویر زیر مربوط به رایانه هایی با قابلیت نمایش رنگی، مخصوص استفاده در مدارس بود که با نام "Compucolor" شناخته می شد.

gadget-ads-1970-11.jpg

معرفی تکنولوژی و رایانه مخصوصی با نام Harris که با توجه به پردازش اطلاعاتی که انجام می‌داد، برای استفاده در تجارت و امکان دولتی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

gadget-ads-1970-12.jpg

در تصویر زیر مهم‌ترین نکته‌ای که بر سر فروش هوشمندانه این رایانه Intecolor 3621 تاکید می‌شد، قدرت تفکیک و نمایش رنگ در این مدل بود.

gadget-ads-1970-13.jpg

تبلیغات ITT در سال ۱۹۷۹: ارتباطات جهانی ITT یک شبکه مخابره کننده اطلاعات ساخت، تا ارتباطات وشبکه در همه جا آسان و حرفه‌ای صورت بگیرد.

gadget-ads-1970-14.jpg

تبلیغات Radio Shack: در این تبلیغ مدل "TRS-80 Model II" نشان داده شده است که به نوعی سابقه شرکت را نیز تبلیغ می کنند.

gadget-ads-1970-15.jpg

با مشاهده متن‌های آگهی و تصاویر می‌توانید ببینید که در سالیان پیش نیز بسیاری از شرکت‌ها دارای ایده‌های خلاق بوده‌اند. مهم‌ترین موضوعی که آن زمان شرکت‌های تولید کننده بر آن تمرکز داشتند، فراگیر کردن رایانه‌ها و آشنا کردن مردم با کارایی آن‌ها بود. در ابتدا این رایانه‌ها قیمت‌های بسیاری بالایی داشتند و هر شخص و شرکتی حاضر به خرید آن‌ها نمی‌شد، مگر به این باور می رسید که واقعا در کار و صنعت خود بدان نیاز دارد. مطمئنا اگر بخواهید هم اکنون کامپیوترهای این زمان را با این آگهی‌ها و محتوای داخل آن مقایسه کنید، نتیجه بسیار جالبی خواهید دید، اما به همت همین طرح‌های اولیه بوده که هم اکنون شاهد نسل‌های مختلف رایانه‌ها رومیزی و همراه با کارایی بالا هستیم و خواهیم بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد