بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

کارآفرین ایرانی که از تراوین پولدار شد

 

 

محمد زراعتی، متولد ۱۳۶۴ و فارغ التحصیل مهندسی مواد! اما کارش هیچ ربطی
به مواد ندارد و از طریق اینترنت به کسب و کار مشغول است.


محمد کار خود را ابتدا با بازاریابی خدمات طراحی وب برای یکی از شرکت
های موفق در این زمینه آغاز کرد. اما پس از مدتی به این نتیجه رسید که به جای اینکه
دیگران را در ارتباط با کسب و کار اینترنتی توجیه کند و آنها را صاحب وب سایت کند،
بهتر است که کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کند.

 

 

 

 

 

 

 

 





محمد زراعتی، متولد ۱۳۶۴ و فارغ التحصیل مهندسی مواد! اما کارش هیچ ربطی
به مواد ندارد و از طریق اینترنت به کسب و کار مشغول است.


محمد کار خود را ابتدا با بازاریابی خدمات طراحی وب برای یکی از شرکت
های موفق در این زمینه آغاز کرد. اما پس از مدتی به این نتیجه رسید که به جای اینکه
دیگران را در ارتباط با کسب و کار اینترنتی توجیه کند و آنها را صاحب وب سایت کند،
بهتر است که کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کند.


وی سایت تراوین
پلاس
را راه اندازی نمود و همزمان در ارتباط با پول های الکترونیکی شروع به
مطالعه کرد. که نتیجه ی مطالعاتش را با دریافت نمایندگی پول های الکترونیکی جهانی و اتصال آنها به شبکه شتاب به
سرانجام رساند.


۱- خوب اولین سوالم رو می خوام درباره پول های الکترونیکی بپرسم، که
اصلا چند نوع هستن و هر کدوم چه خصوصیاتی دارند ؟


هر کاربری در اینترنتی برای دریافت خدمات و خرید محصول، نیاز به پرداخت اینترنتی
خواهد داشت. برای پرداخت هم سه راه پیش رو دارد:


۱- استفاده از Debit Card


2- استفاده از Credit Card


3- استفاده از Prepaid Card


Debit Card مشابه کارت های بانکی ما هستند (کارت بانک ملی و
ملت و …) از این جهت که این کارت ها به حساب بانکی متصل هستند و صاحب کارت فقط به
میزان موجودی حساب بانکیش حق برداشت از کارت را خواهد داشت؛ برداشت می تواند از
طریق دستگاه pos – atm و یا درگاه پرداخت اینترنتی انجام شود.


البته ممکن است بانک صادر کننده کارت محدودیت هایی تعریف بکند و به شما اجازه
برداشت تمام موجودی کارت را ندهد برای نمونه کارت های عمده بانک های ایران حق
برداشت دویست هزار تومان پول نقد از دستگاه atm را به شما می دهند و یا اجازه
انتقال وجه سه میلیون تومانی در روز از دستگاه atm را به کاربران خود می دهند (فرقی
نمی کند حتی اگر شما چند ده میلیون تومان در حساب بانکی خود سپرده داشته باشید)


Credit Card مشابه کارت های طرح حکمت ما هستند از این جهت که
تمام ویژگی های Debit Catd را دارند ولی صاحب حساب می تواند به میزان اعتبارش نزد
بانک از کارتش برداشت داشته باشد. به عبارتی صاحب کارت نیاز ندارد برای برداشت در
حسابش موجودی داشته باشد و خواهد توانست خریدها و برداشت های خود از کارت را پایان
ماه به بانک پرداخت نماید.


Prepaid Card یا کارت های پیش پرداخت؛ مشابه کارت هدیه بانک
های ایران هستند. یعنی شما یک کارت با مبلغ مشخصی را می خرید و از آن امکان برداشت
معادل موجودی کارت را خواهید داشت. تفاوت عمده آن با دو نوع دیگر، متصل نبودن این
کارت ها به حساب بانکی است.


لازمه اینجا توضیحی در مورد کنسرسیوم ویزا و مستر بدم! ویزا و مستر همان شتاب ما
هستن که به صورت بین المللی فعالیت می کنند. خوب اصلا شتاب چکار میکنه؟


من جواب این سئوال را با مطرح کردن یک سئوال دیگه شروع میکنم! وقتی یک بانک مدعی
است کارت ما عضو شبکه شتاب است و یا یک موسسه مالی و اعتباری میگوید کارت ما عضو
شبکه شتاب نیست، چه تفاوتی بین کارت هایشان وجود دارد؟


کارتی که عضو شبکه شتاب باشد به شما اجازه می دهد از تمام دستگاه های atm و pos
ها و درگاه های اینترنتی متصل به شتاب پرداخت یا برداشت انجام دهید.


اما کارت هایی که عضو شبکه شتاب نیستند تنها در دستگاه های atm و pos های همان
بانک قابل استفاده هستند.


ویزا و مستر هم همین قابلیت را فراهم می کنند. کارتی که به شما توسط بانک داده
می شود (چه Debit و چه Credit) اگر دارای لوگوی ویزا و مستر باشد؛ کافی است به
دنبال ATM , POS , online payment gateway هایی بگردید که لوگوی ویزا یا مستر روی
آن درج شده باشد. به عبارتی شما محدود به استفاده از روش های پرداخت و برداشت ارئه
شده از بانک صادر کننده کارت خود نیستید. در این شبکه تبدیل ارز نیز صورت می گیرد و
می توانید با کارت صادر شده از MKB بانک مجارستان در بنگلادش، تاکا از دستگاه atm
برداشت نمایید.


خوب این prepaid card چه کاربردی داره؟


prepaid card ها هیچ چیزی نیستند جز اسکناس های ۰۱ شده. از اونجایی که همه
کاربران اینترنت حساب بانکی ندارند (مثلن افراد زیر ۱۸ سال) و همه بانک های دنیا
عضو کنسرسیوم ویزا و مستر نیستند و … در عمل عده زیادی امکان پرداخت وجه در اینترنت
از طریق حساب بانکیشان را ندارند.


دلایلی که گفتم و ده ها دلیل دیگر که بیانشان در این مصاحبه توجیه ندارد سبب به
وجود آمدن بنگاه های مالی و اعتباری ارائه دهنده پول های الکترونیکی شده.


ظهور ده ها پول الکترونیک با حوزه فعالیت های منطقه ای و بین المللی شکل جدید از
امکان پرداخت در اینترنت را فراهم کرده است.


cashu و onecard در خاورمیانه – الی پی در چین – یوکش در اروپا، والی در هلند،
لیبرتی رزرو و پرفکت مانی و …


این پول ها صرفا اینترنتی هستند، از نوع پیش پرداخت، و مهمتر اینکه حساب
الکترونیک شما به اکانت شما در بانک متصل نیست …


۲- برگردیم سر موضوع اصلی یعنی کسب و کار اینترنتی!


خوب من بعد از اطلاع از مسائلی که گذرا در موردشون صحبت کردم به این نتیجه رسیدم
که یوزرهای ایرانی برای انجام پرداخت هیچ راهی ندارند جز استفاده از payment method
هایی که نیاز به افتتاح حساب بانکی ندارد و حتی پول های الکترونیکی که هویت
کاربرانشان را احراز نمی کنند.


کار من در حال حاضر شناسایی، معرفی و ایجاد امکان دسترسی به این پول های
الکترونیک برای کاربران ایرانی است. خوشبختانه پیشرفتم خوب بوده در این کار و الان
برای اولین بار در ایران چهار پول الکترونیک را به شتاب متصل کرده ام (http://paybycashu.com) و دومین
نماینده فروش یک پول الکترونیک در ایران هستم، پیش از این وبمانی در ایران نماینده
داشت و امروز کش یو.


و امیدوار هستم که به زودی دو پول الکترونیک دیگر را به زودی شتاب متصل کنم!


۳- به ما گفتی چه کارایی کردی و در حال انجام چه کاری هستی! در مورد این
صبحت کن که از چه فاکتور ها و روش هایی برای تبلیغات استفاده کردی؟


خوب! من با تراوین پلاس شروع کردم. خودم به واسطه ی یکی از دوستانم با این بازی
آشنا شدم. مشغول بازی بودم و قصد داشتم برای خودم و همبازیم گلد بخرم تا سریع تر تو
بازی بترکونیم. متوجه شدم برای پرداخت در تراوین نیاز به پول الکترونیک هست! چون تا
یک سال پیش شتاب در تراوین نبود و همین خودش شد جرقه شکل گیری تراوین پلاس.


بزار اول به یک نکته کلیدی پیرامون فروش اینترنتی اشاره کنم: من کاربران اینترنت
را سه دسته میکنم. ۱- کاربران گذری ۲- کاربران نیمه حرفه ای ۳- کاربران حرفه ای


برای کاربران نیمه حرفه ای، آسان بودن خرید و قیمت تمام شده مهم است و برای
کاربران حرفه ای سرعت، اعتبار، کیفیت خدمات و در نهایت قیمت.


کیفیت و شکل ارائه خدمات برای کاربران نیمه حرفه ای اهمیت چندانی ندارد؛ چون از
امکان تشخیص فاکتورهای تعیین کننده ی کیفیت ارائه خدمات بین سرویس دهنده های
اینترنتی بی بهره اند.


من در شروع کارم از اعتبار و شکل مناسب ارائه سرویس (به دلیل بی تجربگی) بی بهره
بودم اما با یک انتخاب مناسب این نقاط ضعف را پوشش دادم.


کاربران نیمه حرفه ای به دلیل قیمت تمام شده مناسب و کاربران حرفه ای به دلیل
سریع تر بودن روش ارائه شده توسط من نسبت به دیگر آلترناتیوها، از خدمات تراوین
پلاس استفاده می کردند.


طی ۱۹ ماه در سایت تراوین پلاس به ۳۰۰۰۰ نفر نزدیک به ۸۰۰۰۰ بار سرویس دادم و طی
این مدت هیچ تبلیغی نکردم و جالب است بدانی به دلیل رسمی نبودن فعالیتم علیه سایت
من ضد تبلیغ هم می شد. مثلا شش ماه در فروم تراوین (سایت بیستم ایران) خورده بود که
از سایت تراوین پلاس خرید نکنید و سه ماه روی صفحه اصلی تراوین مشخصن گفته بودن از
سایت travianplus.ir خرید نکنید و هنوز هم این مطلب روی صفحه یک تراوین ایران هست
البته بدون ذکر نام سایت من.


این موضوع را مطرح کردم تا ادعا بکنم؛ گاهی انتخاب نوع سرویس، محصول و یا ایده
میتواند از تبلیغات زودتر شما را به نتیجه برساند.


اما من الان برای سایت های دیگرم تبلیغ میکنم و متدهای انتخابی بسته به بازار
هدف، می تواند اشکال متفاوتی داشته باشد. کار کردن روی گوگل ( Google
Adwords
) برای همه و همه جا مناسب است (خنده)


۴٫ اگر الان یک ماشین زمان در دست من بود و می توانستم تورو به زمان
ابتدای راه اندازی سایت تراوین پلاس ببرم، برای جذب مشتری از چه فاکتورهایی استفاده
می کردی و راهت را چه طوری پیش می رفتی؟


چه امکان جالبی! من شماره تلفن به مشتری نمی دادم، از سیستم پشتیبانی آنلاین قوی
تری استفاده میکردم و روی آنالیز رفتار مشتری ها بیشتر کار میکردم. منظورم استفاده
از CRM مناسب کارم هست.
یک کار دیگر هم میکردم: ایجاد طبقه بندی بین
بازدیدکنندگان بر حسب رفتارشان. مثلا اگر مشتری سه خرید انجام داد وارد طبقه سه
خریدی ها می شد و یک رفتار متفاوت را از طرف سایت دریافت می کرد (برای نمونه تخفیف
می گرفت)


۵٫ اگر کسی بخواد راهی مشابه تورو بره ، منظورم راه اندازی یک سایت
خدماتی هست و هیچ تجربه ای نداشته باشه، چه پیشنهاد هایی داری که بتونه در کارش
موفق بشه، از مرحله ایده پردازی بگیر، تا امکان سنجی و اجراش؟ یا بهتر سوالم رو
مطرح کنم اگر خودت بخوای یک فروشگاه یا سایت خدماتی دیگه راه اندازی کنی چه مسیر
هایی رو طی می کنی؟


من به آن دسته از مخاطبانت توصیه میکنم؛ به کارشان باور داشته باشن و به جذب
بازدیدکننده بپردازن، حتی اگر امروز نداند چگونه از بازدیدهای سایت و وبلاگشان کسب
در آمد داشته باشند، حتما یک روز این کار را یاد خواهند گرفت …


آهان! اینم بگم که عمده ی مشتری هاتون بین ۱۵ تا ۲۵ سال سن دارند و همه شان فکر
میکنند به شکلی میتوانند شما یا سیستمتان را دور بزنند! پس از همان روز اول برای
این دسته از مشتری ها یا بازدیدکننده هایتان برنامه داشته
باشید.


۶٫ مرسی از وقتی که به من دادی محمد، اگر سخنی داری که در این مصاحبه
مطرح نکردی و فکر می کنی در زمینه کسب و کار اینترنتی مفید هست ممنون می شم بگی و
سخن آخر :


منم ازت ممنونم برای انرژی مثبتی که داری.


نه موضوع خاصی نیست جز آرزوی بر طرف شدن محدودیت های کاربران اینترنت در ایران؛
از سرعت و قیمت دسترسی تا تحریم های بین المللی


روز خوبی داشته باشی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد