بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

همه چیز درباره اتاقک های خطرناک سولاریوم!!!!!!!!!!!!!!!!!!

تب برنزه ‌کردن پوست این روزها به حدی داغ است که افراد دیگر به عاقبت رفتن به اتاقک‌های داغ سولاریوم فکر نمی‌کنند فقط می‌خواهند رنگ پوستشان تغییر کند، هر چه بادا باد. مسئولان هم هیچ برنامه مشخصی برای کنترل این پدیده اعلام نمی‌کنند.

فریده دختر جوانی بود که به خاطر مراسم عروسی‌اش خیلی دوست داشت بدنش را برنزه کند؛ شاید او هم یکی از کسانی بود که در دام تبلیغات قلابی برخی آرایشگران افتاد و سلامت خود را به دست آنان سپرد.

او با شور و شوق فراوان پس از آنکه به نظر خودش یکی از مراکز درست و حسابی این کار را انتخاب کرد، در یک دستگاهی شبیه تابوت به نام سولاریوم خوابید.

او ابتدا کمی احساس خطر می‌کرد اما وقتی به این فکر ‌می‌افتاد که پوست سفیدش بالاخره برنزه می‌شود، از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجید.
فریده بالاخره از بستر آفتاب یا همان سولاریوم بیرون آمد اما سرش گیج می‌رفت، حالت تهوع شدید داشت و به همراه همسرش به پزشک مراجعه کرد؛ پزشک متخصص تشخیص داد که کبد و کلیه فریده به دلیل حرارت ناشی از سولاریوم پخته است و متأسفانه پس از چند ساعت، عروس جوان که هنوز لباس عروسی بر تنش نرفته بود، فوت کرد.



برنزه‌شدن پوست به چه قیمتی؟

سولاریوم یک دستگاه جدید برای برنزه‌کردن پوست است که چند سالی است وارد کشور ما شده و در همین مدت کم طرفداران پر و پاقرصی را پیدا کرده است.

این دستگاه برنزه‌کردن پوست شامل تختی است که در دیواره‌های آن لامپ‌های اشعه فرابنفش‌ تعبیه شده و هنگامی که بدن درون این وسیله قرار می‌گیرد، در این دستگاه که حاوی لامپ‌های مشابهی است بسته می‌شود و بدن درون جعبه‌ای که حاوی نور فرابنفش‌ است، جای می‌گیرد.

در حقیقت اتاقک سولاریوم از یک تشک خورشیدی ساخته شده است که در آن لامپ‌های UVA و UVB قرار داده شده‌اند و از بالا و پایین به بدن اشعه تابانده می‌شود.

متخصصان پوست معتقدند؛ حتی مقدار ناچیزی از UVA و UVB می‌تواند به پوست آسیب برساند، به این ترتیب که فرآیند پیرشدگی را تسریع بخشیده و همچنین سبب بروز سرطان نیز می‌شود به طوری که سازمان بهداشت جهانی استفاده از این دستگاه را منع کرده است.



 



 

برنزه‌شدن بی‌خطر وجود ندارد

مجتبی امیری، متخصص پوست و مو با اشاره به گرایشی که برخی جوانان به برنزه‌شدن دارند، می‌گوید: برنزه‌شدن پوست چه به صورت استفاده از دستگاه‌های سولاریوم یا نور آفتاب، زمینه ابتلا به سرطان‌های پوست و نوع خطرناک آن که به ملانوما معروف است را فراهم می‌کند.

به گفته وی، سرطان پوستی ملانوما بر اثر تماس‌های مکرر با اشعه ماورای بنفش خورشید یا بر اثر مواجه‌شدن با شدت بالای اشعه که در دستگاه‌های سولاریوم به کار می‌رود، اتفاق می‌افتد.

این متخصص پوست و مو تأکید می‌کند: برنزه‌شدن بی‌خطر وجود ندارد و ما به جوانان و افرادی که تمایل به انجام این کار دارند، توصیه می‌کنیم که از برنزه‌کردن چه به صورت سولاریوم و چه به شکل حمام آفتاب جداً خودداری کنند.



 

هشدارهای سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی نیز به دلیل عوارض ناخوشایند سولاریوم قوانینی برای کنترل این پدیده تعریف کرده و به چند گروه درباره برنزه‌کردن پوستشان هشدار داده است.

این هشدارها ابتدا متوجه افرادی است که دارای پوست شماره 1 و 2 هستند، یعنی کسانی که معمولاً موهای بور و چشم‌های روشن دارند و اشعه ماورای بنفش، به پوست آنها بیشتر از بقیه آسیب می‌‌رساند.

اما دومین گروه، افراد زیر 18 سال هستند که نباید از دستگاه‌های سولاریوم استفاده کنند یا حمام آفتاب بگیرند و نیز کسانی که کک و مک و خال‌های زیاد، زخم‌های پوستی یا سابقه‌ آفتاب سوختگی در بچگی و در هر مرحله‌ای از زندگیشان داشته‌اند.

افرادی که داروی خاصی مصرف می‌کنند، باید قبل از برنزه‌کردن با پزشک معالج‌شان مشورت کنند.

همچنین سازمان بهداشت جهانی به زنان نیز توصیه کرده است که در هنگام برنزه‌کردن از لوازم آرایشی استفاده نکنند زیرا ممکن است اشعه‌ ماورای بنفش برایشان ایجاد حساسیت کند.

متأسفانه با همه این هشدارها شاهدیم که هر روز بر تعداد افراد متقاضی برنزه‌کردن پوست با سولاریوم افزوده می‌شود و این امر نشان می‌دهد که همچنان باید منتظر عواقب خطرناک آن باشیم.
نظرات 1 + ارسال نظر
Gharibe سه‌شنبه 12 بهمن 1389 ساعت 19:42

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد