بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

نکات عمومی و ایمنی و آداب هتل

آداب هتل: اصطلاحات، نکات عمومی و ایمنی

در مسافرت هتل می‌تواند چیزی بیشتر از محلی برای خواب شما باشد. هتل می‌تواند بخشی از جذاب‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین جنبه‌های مسافرت باشد. اما از آنجا که هتل‌ها درجات مختلف دارند، از هتل‌های لوکس و تجملی گرفته تا مسافرخانه‌های عادی، ممکن است کمی برایتان گیج‌کننده شود مگر اینکه بدانید از هتلتان دقیقاً چه انتظاراتی باید داشته باشید و آنها باید چه انتظاری از شما داشته باشند.

هتل‌های لوکس

بهتر است که هتل‌های لوکس را از قبل رزرو کنید. این هتل‌ها خدمات فوق‌العاده زیادی ارائه می‌کنند. می‌توانید روی داشتن حوله لباسی حمام، سشوار، و یک یخچال کوچک در اتاقتان حساب کنید. (مراقب یخچال‌های هتل باشید: اگر هر چه که دوست داشتید را از آن برداشته و بخورید، آخر کار موقع صورتحساب حسابی شگفت زده خواهید شد!)

وقتی می‌رسید، دربان به شما خوشامد می‌گوید و باربر اسبابتان را به داخل هتل می‌برد. انعام باربر را فراموش نکنید. اگر دربان هم برایتان تاکسی گرفت، حتماً باید به او هم انعام دهید. اگر لازم است که برای اینکار در باران بیرون بایستد، حتماً انعام بیشتری پرداخت کنید.

به سمت میز پذیرش هتل رفته و کد تایید رزرواسیون خود را ارائه کنید. زوج‌ها باید زیر هر دو اسم خود امضا کنند. اگر خانم از نام زمان دوشیزگی برای کارهایش استفاده می‌کند باید آنرا هم ذکر کند تا درصورت داشتن تلفن، بخش پذیرش به مشکل بر نخورد. زوج‌هایی که ازدواج نکرده‌اند هم باید هر دو امضا کنند. این جزئیات شاید غیرضروری به نظر برسند اما به خاطر مسائل امنیتی اهمیت دارند و از نظر عملی هم برای کارهایی مثل تماس تلفنی.

باربر اسباب و وسائلتان را به درون اتاقتان می‌برد. گاهی‌ اوقات خودِ منشی شما را به سمت اتاق هدایت می‌کند و باربر با اسباب دنبالتان می‌آید. باربر در اتاق را برایتان باز می‌کند، چراغ‌ها را روشن کرده، دستگاه تهویه را کار انداخته، چمدان‌ها را در محل مخصوص قرار داده، پرده‌ها را می‌کشد، یخچال را نشانتان داده و طرز کار تلویزیون را برایتان شرح می‌دهد. اگر از اتاق خوشتان نیاید، می‌توانید از باربر خواهش کنید با بخش پذیرش تماس گرفته و تقاضای جابجایی کند. یادتان باشد باربر نمی‌تواند خودش اتاقتان را جابجا کند و اینکار حتماً باید با بخش پذیرش هماهنگ شود.

کار دیگری که باید انجام دهید، در هر نوع هتلی که باشید حتی مسافرخانه، پیدا کردن درب‌های خروج اضطراری است. چک کنید آیا به حوله، بالشت، ملحفه، اتو، یا جارختی بیشتری نیاز ندارید. اگر نیاز داشتید، فوراً به قسمت خانه‌داری هتل زنگ بزنید. تماس گرفتن در شب که تعداد پرسنل کمتر است ممکن است باعث شود کارتان با مشکل و تاخیر انجام شود.

هتل‌های لوکس یک میز برنامه‌های فوق‌العاده دارد که معمولاً نزدیک به میز پذیرش قرار می‌گیرد. در این قسمت می‌توانید برای گرفتن بلیط‌های کنسرت، تئاتر، یا ورزش‌های مختلف، گرفتن منوی رستوران‌های محلی، و رزرواسیون رستوران‌ها اقدام کنید و درمورد اجاره اتومبیل، تورهای گردشی، پرستار بچه، و حتی ترافیک و آب و‌ هوا اطلاعات بگیرید.

هتل‌های تجاری

این هتل‌ها، مثل هتل‌های زنجیره‌ای هایت، برای مسافران کاری طراحی شده‌اند. این هتل‌ها تمیز، راحت و کارآمد هستند. ارزان‌تر از هتل‌های لوکس می باشند و تجملات کمتری دارند. این هتل‌ها مجهز به اتاق کنفرانس، کامپیوتر، ماشین ‌های فکس و کپی هستند.

درصورت نیاز با خودتان اتوی مسافرتی و سشوار داشته باشید. البته ممکن است بتوانید از هتل هم قرض بگیرید اما شاید در آن ساعت بخصوص که نیاز دارید نتوانند برایتان تهیه کنند. نمی‌توانید قرارتان را بر هم بزنید چون منتظر اتو هستید.

بیزنسمن ها همیشه پیشنهاد می‌کنند که از انجام بیزنس در اتاق هتل خودداری کنید. و اگر به سفر کاری آمده‌اید، هیچوقت اتاقتان را با یکی از همکاران با جنس مخالف اشتراکی استفاده نکنید. اینکار اعتبار شما و همکارتان را خدشه‌دار خواهد کرد.

خدمات اتاق‌ (Room Service)

مخصوصاً اگر در سفر کاری هستید، از شب قبل سفارش صبحانه‌تان را بدهید و قبل از ترک اتاق وقت کافی برای خوردن صبحانه به خودتان بدهید. باز‌کردن در اتاق بروی خدمتکار هتل درحالیکه لباس خواب تنتان است مشکلی ندارد. پیشخدمت صبحانه را در اتاق برایتان آماده خواهد کرد و زمانی که صبحانه‌تان را میل کردید با خدمات اتاق تماس بگیرید تا آن‌ را جمع کنند، به جای اینکه سینی صبحانه را در راهرو پشت در بگذارید. هزینه صبحانه به صورتحساب شما اضافه می‌شود.

امنیت

میهمانان هتل، حتی میهمانان لوکس‌ترین هتل‌ها باید بدانند که حداقل تاحدی مسئول امنیت خود هستند. در زیر به چند قانون اصلی اشاره می‌کنیم که باید به خاطر بسپارید:

  • حوله لباسی‌های حمام، زیرسیگاری، گیلاس نوشیدنی، و بقیه چیزها سوغاتی نیستند. حوله‌ها هم همینطور. اگر از چیزی در اتاقتان خوشتان آمده می‌توانید از قسمت پذیرش سوال کرده و خریداری کنید. این خیلی بهتر از این است که بعد موقع تسویه‌حساب صورتحساب آنها را جلویتان بگذارند.
  • هیچوقت پول نقد یا وسایل قیمتی خود را در اتاق نگه ندارید.
  • وقتی کسی در اتاقتان را می‌زند، تا مطمئن نشده‌اید چه کسی پشت در است، هیچوقت در را باز نکنید—مخصوصاً در شب. اگر فرد ادعا کرد که یکی از کارمندان هتل است و شما شک داشتید، فوراً به پذیرش تلفن کنید تا ببینید از طرف آنها فرستاده شده یا خیر. اگر اینطور نبود، به حفاظت هتل زنگ بزنید، شماره اتاقتان را بدهید و بگویید یک نفر پشت در اتاق شماست.
  • همیشه در اتاق را دو قفله کنید. بد نیست برای گمراه کردن دزدها همیشه تلویزیون اتاق را روشن بگذارید.
  • اگر کارمند هتل شماره اتاق شما را با صدایی بلند به زبان آورد و اینکار شما را اذیت کرد، سریعاً تقاضای اتاق دیگری بدهید و بگویید چون ممکن است کسی شماره اتاق شما را شنیده باشید اینکار را می‌کنید.
  • هیچوقت پولهایتان را در هتل به معرض نمایش نگذارید.

ترک هتل

عزیمت خود را روز قبل اعلام کنید و زمان ترک خود را نیز تنظیم کنید. معمولاً اگر اتاق‌های هتل پر نباشد می‌توانید از ساعات دیرتر برای چک اوت استفاده کنید. برای جمع‌آوری چمدان‌ها باربر را خبر کنید. انعام باربر را فراموش نکنید. اگر لازم است یک نصفه روز تا قبل از عزیمت چمدان‌هایتان در هتل بماند، باربر ترتیب کارها را خواهد داد و کارتی مخصوص برای دریافت چمدان‌ها به شما می‌دهد.

متل ها

متل‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند. بعضی از آنها فقط در حد یک تخت، حمام و دستشویی و تلویزیون در اختیار میهمانان قرار می‌دهند درحالیکه بعضی دیگر اقامتگاه‌هایی کوچک هستند با استخر، رستوران و حتی باشگاه ورزشی.

تنوع انتخاب یکی از مزیت‌های مسافرت در متل است. ساختمان متل‌ها معمولاً در کنار اتوبان‌های مهم و اصلی قرار می‌گیرند تا افراد حق انتخاب بیشتری داشته باشند.

خودتان می‌توانید به‌راحتی رزرواسیون را انجام دهید چون اکثر متل‌ها شماره مجانی برای رزرو دارند. برخی از متل‌ها برای دارندگان برخی کارت‌های اعتباری خاص، شهروندان سالخورده و افراد خاص تخفیفات ویژه دارند. در برخی موارد سالخوردگان حتی از 50 سال حساب می‌شوند.

وقتی پذیرش می‌شوید، کارمند متل از شما کارت شناسایی، شماره گواهینامه رانندگی و یک کارت اعتباری به امانت می‌گیرد حتی اگر همه پول را نقداً پرداخت کنید.

حمل اثاثیه و چمدان‌ها برعهده خودتان خواهد بود. لباس پوشیدنتان در این مکان‌ها باید معمولی باشد و در استخر حتماً بالاتنه‌تان را بپوشانید. از تنها گذاشتن بچه‌ها در استخر یا جکوزی خودداری کنید.

اگر شب دیر وقت به متل می‌رسید یا صبح زود آنجا را ترک می‌کنید، مراقب کسانیکه خواب هستند باشید. اگر در شب مزاحمت و سر و صدایی اذیتتان کرد، خودتان با فرد برخورد نکنید، با پذیرش تماس بگیرید و از باز کردن در اتاقتان خودداری کنید. برای هر شب اقامت خود حتماً به خدمتکار متل انعام بدهید.

مهمانخانه

آنتیک. تختخوابی سایبان‌دار. عصرها چای یا قهوه. میزبانی سرزنده و خوش مشرب. اینها جزء لذت‌های مهمانخانه خواهد بود.

برحسب قیمت در یک هتل خوب می‌توانید شب را در یک اتاق مربوط به دوره ویکتوریا یا کولونال که معمولاً محلی بسیار جالب با مالکینی جالب است بگذرانید.

و بعد صبحانه. برخی از میزبانان یک صبحانه معمولی محلی شامل آبمیوه، قهوه، و رول عرضه می‌کنند اما خیلی متل‌های دیگر غذاهای متنوع‌تری داشته که از خوردن آنها واقعاً لذت خواهید برد. بهترین راه برای پیدا‌کردن یک مهمانخانه خوب پرسیدن از دوستان و آشنایان و استفاده از کتاب‌های راهنما است که در کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها موجود است. همیشه از قبل برای خودتان اتاق رزرو کنید.

وقتی می‌رسید میزبان به استقبال شما خواهد آمد. خودش چمدان‌هایتان را خواهد گرفت و برای اقامتتان کمک می‌کند. او اتاق غذاخوری و سایر قسمت‌های مربوط به میهمان را به شما نشان خواهد داد. گشت زدن در محل‌های مربوط به میزبان کار زشتی است.

بهترین نحوه برخورد این است که مثل دوست و آشنای صاحب‌خانه برخورد کنید. از مکالمات با صدای بلند یا تماشای تلویزیون با صدای بلند در شب خودداری کنید. می‌توانید از کتابخانه کتاب بردارید اما حتماً بعد از استفاده آن‌را سر جایش بگذارید. از تلفن خصوصی میزبان بدون اجازه استفاده نکنید.

در بسیاری از چنین مکان‌هایی حمام و دستشویی اشتراکی است پس از طول دادن در حمام خودداری کنید چون ممکن است کسی پشت در منتظر باشد. در تمیز نگه داشتن اتاق و حمام و دستشویی نیز در حد امکان تلاش کنید.

موقع صبحانه که جزء هزینه ها هست، خودتان را معرفی کرده و صبح بخیر بگویید. اگر اول صبح حوصله حرف زدن ندارید، لبخند زدن را فراموش نکنید و به سوال‌های دیگران پاسخ بدهید هرچند کوتاه. دیگران مطمئناً متوجه خواهند شد. خودتان هم باید درمورد دیگران این مسئله را رعایت کنید.

اتاقتان را تمیز نگه دارید و قبل از ترک محل از میزبان خداحافظی کنید. نیاز به هیچ انعامی نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد