بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

برترین اختراعات فناوری و مهندسی زیستی+عکس

نشریه تایم به انتخاب برترین ابداعات و اختراعات سال 2010 پرداخته است. در حوزه فناوری آی‌پد، تبلت پرفروش اپل پیش‌تاز است و سلول‌های مصنوعی کریگ ونتر، رتبه اول مهندسی زیستی را به خود اختصاص داده‌اند.

نشریه تایم به انتخاب برترین ابداعات و اختراعات سال 2010 پرداخته است. در حوزه فناوری آی‌پد، تبلت پرفروش اپل پیش‌تاز است و تولید و تکثیر سلول‌های مصنوعی توسط کریگ ونتر، رتبه اول مهندسی زیستی را به خود اختصاص داده‌ است.

آی پدآی پد فوق العاده اپل

فکر می‌کنید شیوه اپل در ابداع محصولات تازه چگونه است؟ اغلب اختراعی در کار نیست، تنها اپل به سراغ محصولات ناموفق دیگر شرکت‌های فناوری می‌رود، تغییرات کوچک اما خیره‌کننده‌ای ایجاد می‌کند و به همین سادگی یک محصول تازه و پر‌فروش دیگر خلق می‌شود. یکی از موفق‌ترین نمونه‌های این شیوه، آی‌پد، تبلت محبوب این شرکت است که به گفته کارشناسان پرفروش‌ترین ابزار الکترونیک مصرفی پس از تلفن‌های همراه بوده است. شیوه تعاملی و تمام‌لمسی این تبلت باعث‌شده چیزی فراتر از یک رایانه تخت فاقد صفحه کلید باشد.

نرم‌افزار کاربردیFlipboard 

حتی اگر از کاربران همیشگی فیس‌بوک و توییتر باشید، باز هم کنار آمدن با حجم بالای اطلاعات به‌روز شده توسط دوستان شما کار ساده‌ای نیست. اینجاست که باید اطلاعات در‌هم تازه را به Flipboard بسپارید تا همگی را از عکس‌ها، لینک‌های جدید دوستان و افراد دیگری که دنبال می‌کنید، مجددا قالب‌بندی کرده و آنها را به صورت کاملا قابل‌جستجو و در قالب یک مجله زیبا در اختیار شما قرار دهد. حتی می‌توانید فیدهای مورد علاقه‌تان از وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های گوناگون را همراه با مطالب به‌اشتراک گذاشته شده توسط دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی و نامه‌های الکترونیک را در قالب یک مجله اختصاصی فوق‌العاده از این نرم‌افزار جذاب دریافت کنید.

Flipboard

Looxcieفیلم‌برداری بدون دخالت دست با Looxcie 

اگر به فیلم‌برداری دقیق و بدون از دست دادن لحظه‌ها نیاز دارید، بدون‌شک Looxcie بهترین انتخاب برای شما است. این دوربین که توسط پدر و مادری برای فیلم‌برداری از بچه‌ها ابداع‌ شده، روی لاله گوش قرار می‌گیرد و می‌تواند با یکبار شارژ شدن، بیشتراز 5 ساعت فیلم‌برداری کند. هنگام کار با این دوربین تنها زمانی به دست‌هایتان نیاز خواهید داشت که بخواهید با فشار یک دکمه 30 ثانیه انتهایی فیلم را به یوتیوب یا صفحه فیس‌بوک‌تان ارسال کنید یا به آدرس الکترونیکی از پیش تعیین‌شده‌ای بفرستید. فکر نمی‌کنید Looxcie یک ابزار بی‌نقص برای دوره به‌اشتراک‌گذاری‌های دائمی صدا و تصویر باشد.

KickstarterKickstarter، حامی مالی پروژه‌های ابتکاری

این وب‌سایت از مجموعه‌ای از ایده‌های تازه و مستقل در زمینه‌های متعدد هنری، بهبود فضای آنلاین و بسیاری زمینه‌های دیگر حمایت می‌کند. هر ایده تازه همراه با هزینه‌های اجرای آن در این وب‌سایت مطرح خواهد شد و در صورتی که در زمان مقرر، هزینه اجرای آن تأمین شود یا بیشتر از حد نصاب باشد، مبلغ آن به طراح ایده پرداخت خواهد شد. در مقابل حامیان مالی این طرح‌ها هدایای گوناگون یا بخشی از اعتبار این طرح تازه را مطابق قرارداد اولیه دریافت خواهند کرد.

Square، پلتفرم پرداخت برای تلفن‌های هوشمند

این قطعه ساده را که می‌تواند دارندگان تلفن‌های هوشمند را از پرداخت‌های حضوری و حتی استفاده از دستگاه‌های خود‌پرداز بی‌نیاز کند، جک دارسی، یکی از بنیانگذاران توییتر خلق کرده است. این کارت‌خوان کوچک مغناطیسی که به تلفن‌های هوشمند متصل خواهد شد، به هر یک از کاربران اجازه استفاده از کارت‌های اعتباری را خواهد داد. در این پلتفرم خبری از رسیدهای کاغذی نیست اما Square می‌تواند در صورت درخواست فرد، رسید تازه را به آدرس پست الکترونیکی او بفرستد.

Square

دوربین دیجیتال آلفا ای-55دوربین آلفا ای-55 سونی، فراتر از انتظار 

این دوربین منحصر‌به‌فرد است، چون هرگز فلاش نمی‌زند. آلفا ای-55 یک SLT یا یک دوربین با تک‌لنز نیمه‌شفاف است. به همین دلیل آیینه در این دوربین ثابت خواهد بود. این دوربین 850 دلاری سونی می‌تواند در هر ثانیه 10 عکس پی‌در‌پی بگیرد و با کیفیت HD فیلم‌برداری کند. علاوه بر این دوربین به فضای داخلی برای جابجایی یک آیینه متحرک نیاز ندارد و در نتیجه سبک‌تر و کوچک‌تر از نمونه‌های پیشین است.

 

اولین سلول های سنتتیکساخت اولین سلول‌های مصنوعی

خلق زندگی در آزمایشگاه! خیلی دور از انتظار است اما شاید از کریگ ونتر که 9 سال پیش در تکمیل نقشه ژنوم انسانی مشارکت داشته و بیش از 15 سال از عمرش را صرف آزمون و خطا در راه رسیدن به این نتیجه کرده است، چندان بعید نباشد. او و همکارانش موفق شدند ژنوم یک باکتری را به شکل کامل بازسازی کنند و شاهد تکثیر و ادامه حیات آن در آزمایشگاه باشند. این اتفاق خارق‌العاده در علوم زیستی می‌تواند آغازگر تولید سوخت‌های زیستی به دست بشر یا سرعت بخشیدن به تهیه واکسن‌های مورد نیاز -به عنوان مثال آنفلوانزا- مخصوصا در فصول خاص باشد.

ریه تولید شده در آزمایشگاه رشد ریه درون آزمایشگاه 

تولید اندام‌های بدن در آزمایشگاه‌های مجهز بیش از آنکه علمی باشد متعلق به داستان‌های علمی‌تخیلی است اما به نظر می‌رسد آرام‌آرام با گسترش علوم زیستی، ورق دارد برمی‌گردد.
محققان موفق شده‌اند با استفاده از شبیه‌سازهای زیستی، معماری ظریف ریه‌های یک موش را بازسازی کنند. دقت این مدل زیستی آنقدر بالا است که ریه تهیه‌شده می‌تواند نزدیک به 95درصد از فرایند دم و بازدم را به خوبی انجام دهد. برای خلق این ریه آزمایشگاهی نقشه دقیق ریه موش -مسیر رگ‌ها و مویرگ‌ها همراه با کلاژن و سایر بخش‌های بافت پیوندی- تهیه شده و توسط سلول‌های بنیادی و مواد مغذی مورد نیاز به مرحله اجرا رسیده است. هدف نهایی این پروژه تولید ریه‌های بادوام و بزرگ‌تر در مقیاس انسانی است که بتوانند جایگزین این بافت در بیماران مبتلا به آمفیزم یا سرطان ریه شوند.

 

 

 

چاپگر زیستی سه بعدیچاپگر زیستی 3‌بعدی

کمتر پیش می‌آید برای دستگاه‌هایی که با آنها سر و کار داریم، نیاز به قطعه یدکی داشته باشیم و این قطعات در دسترس ما نباشند. فکر نمی‌کنید بدن انسان نیز به چنین قطعاتی نیاز داشته باشد. چاپگر زیستی سه‌بعدی بر اساس همین ایده تولید شده است. این دستگاه می‌تواند در یک فضای استریل با استفاده از دو سر مجزا به تولید یک قالب ژلاتینی از بخش مورد نظر بپردازد و این فضا را با سلول‌های زنده پر کند. با این روش سلول‌ها در محل دقیق خودشان قرار می‌گیرند و امکان ساخت بافت اندام‌هایی مانند کبد، کلیه‌ها و دندان فراهم می‌شود. اگر این دستگاه به تولید انبوه برسد، دیگر نیازی به اهدای عضو نخواهد بود و خطر عدم‌پذیرش عضو تازه وجود نخواهد داشت.

قزل‌آلایی که سریع رشد می کندماهی قزل‌آلایی که دو برابر سریع‌تر رشد می‌کند

مصرف قزل‌آلا برای حفظ سلامتی قلب و تناسب اندام ایده بسیارخوبی است اما افزایش جمعیت و نیاز روزافزون باعث شده، اغلب نمونه‌های موجود در بازار، قزل‌آلای پرورشی باشند. علاوه بر این باید 3 کیلو ماده غذایی مصرف شود تا تنها 1 کیلو قزل‌آلا تولید شود. محققان موفق شده‌اند با تولید ماهی قزل‌آلای تراریخته که سرعت رشدی دو برابر نمونه‌های فعلی دارد، این مشکل را حل کنند. البته هنوز خصوصیات ژنتیکی این قزل‌الا شناخته نشده است و از سوی دیگر بازار نشان داده که استقبال چندانی از محصولات تراریخته نخواهد کرد. خروج احتمالی یکی از این ماهی‌ها از حوضچه پرورش، آمیزش آن با نمونه‌های طبیعی و تغییر در نسل‌های آینده، یکی دیگر از نگرانی‌های محققان و دوستداران محیط زیست است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد