بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

خودرو های بادی

استفاده از منابع انرژی جایگزین سال‌هاست که توجه طراحان خودرو را به خود جلب کرده است. شاید تعجب کنید که گروهی از محققان سرگرم طراحی خودروهایی هستند که از انرژی باد برای حرکت کردن استفاده می‌کنند.

گروهی از دانشجویان دانشگاه بریستول در انگلستان خودرویی بادی ساخته‌اند که با استفاده از نیروی حاصل از چرخش توربین‌ها حرکت می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این وسیله بیش‌تر شبیه خودروهای کارتینگ است که دو پنکه رومیزی غول‌پیکر روی آن نصب شده، اما طراحان این وسیله عجیب آن را ابتکاری بدیع در جهت ساخت خودروهای آینده می‌دانند.

در طول یک سال گذشته، گروهی از دانشجویان مهندسی دانشگاه بریستول اولین نمونه از این خودروهای بادی را طراحی، ساخته و آزمایش کرده‌اند. زمانی که باد شروع به وزیدن می‌کند، دو توربین غول‌پیکر روی خودرو شروع به چرخش کرده و این وسیله به حرکت در‌می‌آید. (برای تماشای فیلم این خودرو

تاکنون روند پیشرفت در طراحی و ساخت این خودرو کند ولی پیوسته بوده و نتایج جالبی هم به همراه داشته است. البته باید بدانید که برخلاف تصور، این وسیله در جهت باد حرکت نمی‌کند؛ بلکه درست در خلاف جهت حرکت باد مسیر خود را طی می‌کند.

برای حرکت به جلو، به نسیمی مستقیم و نسبتا قوی نیاز است که ترجیحا بالای 18 کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشد. باد با عبور از میان تیغه‌های توربین آن را به چرخش وامی‌دارد. هرچه قدر سرعت باد بیشتر باشد؛ پره‌های این توربین نیز سریع‌تر خواهند چرخید. از طریق مجموعه‌ای از پیچ و مهره‌ها و یک محور میل‌لنگ، نیروی حاصل از چرخش پره‌ها به چرخ‌ها منتقل شده و خودرو به سمت جلو حرکت می‌کند.

دکتر دیوید درای، مسوول این پروژه به بی‌بی‌سی گفت: «ما ادعا نداریم که خودورهای بادی آینده را می‌سازیم، اما با این پروژه دانشجویان این فرصت را پیدا می‌کنند تا نظریه‌ها و ایده‌های خود را به صورت عملی آزمایش کنند».

این تیم با خودروی ساخت خود در مسابقه دانشجویی سالانه توربین‌های بادی آئولوس که در فرودگاهی در جنوب دانمارک برگزاری می‌شود شرکت کرد. سال 2009 دانشگاه آمستردام برنده این مسابقه شد و امسال تصمیم داشت با طراحی خودرویی جدید، پیروزی خود را تکرار کند. یکی دیگر از رقبای آن‌ها نیز از دانشگاه اوترخت با طراحی خودرویی بسیار خاص پا به عرصه مسابقه گذاشته بود. اما خودروی تیم دانشگاه بریستول با دو توربین بزرگش توجه‌ها را به سمت خود جلب کرده بود.

جیمز بیکر یکی از اعضای تیم در این باره گفت: «ما ظرف مدت چند ماه این خودرو را سر هم کردیم. در حالی که تیم‌های دیگر زمان بسیار بیشتری را سرگرم طراحی و ساخت خودروهای خود بودند».

از جمله قوانین مسابقه این است که خودروها نباید عریض تر از 2 متر باشند و حداکثر ارتفاع آن‌ها نیز 3.5 متر باشد. اما هیچ چیزی در مورد استفاده از توربین‌ها در این قوانین نیامده است. راننده می‌تواند با استفاده از یک کنترلگر برقی توربین‌ها را به جهت دلخواه بچرخاند تا در مسیر جریان باد قرار بگیرد.

در طول دوره 3 روزه این مسابقه بهترین تیم‌ها به رکوردهای جدیدی رسیدند. یکی از نکات جالب در طراحی خودروی دانشگاه بریستول این بود که در حالی که باد با شدت در یک سمت می‌ورزید، خودروی ساخت آن ها در خلاف جهت شروع به حرکت می‌کرد. تیم بریستول توانست مسیر 500 متری مسابقه را در زمان 29 دقیقه و 46 ثانیه طی کند. اما برنده این رقابت‌ها از آمستردام فقط در کسری از این زمان از خط پایان عبور کرد.

اما دکتر دیوید معتقد است این مسابقه چیزی فراتر از عبور از خط پایان است. او در این باره گفت: «ما تجربه زیادی به دست آوردیم و مطمئنا سال آینده از مدعیان اصلی این رقابت‌ها خواهیم بود».

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد