بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

معرفی ۵ برنامه کاربردی رایگان جایگزین ماشین حساب ویندوز

همانطور که می دانید توابع ساده ریاضی را به خوبی می توان توسط برنامه ماشین حساب (calculator) پیش فرضی که همراه با ویندوز ارائه شده وارد کرد و نتایج محاسباتی دریافت نمود. اما زمانی که موقع تحلیل و آنالیز عددی و آماری می شود، ماشین حساب پیش فرض ارائه شده توسط ویندوز به طور جدی از انجام درخواست شما ناتوان است و این امر راه را برای عرض اندام دیگر نرم افزار های کوچک و البته رایگان برای رقابت با calculator ویندوز هموار می سازد.

انتشار ویندوز ۷ اما همراه بود با یک نوسازی مهم برای برنامه calculator و  ماشین حساب جدید ویندوز ۷ جهش بزرگی نسبت به پیشینیان این برنامه پرکاربرد ویندوز به شمار می رود. از جمله توانمندی های  ماشین حساب جدید می توان به نمایش ماشین حساب های مختلف ( عادی، علمی ، برنامه نویسی ، و آماری) ، اضافه شدن برنامه تبدیل واحدها، افزوده شدن برگه ای برای محاسبه  کار کرد اقتصادی سوخت مصرفی کاربر، اجاره بها، و پرداخت وام ها با استفاده از درصد بهره ، و چند ویژگی خوب و کاربردی دیگر اشاره کرد. همچنین نسبت به نسخه های قبلی در ویستا و اکس پی ظاهر شسته و رفته و زیباتری پیدا کرده است.

اما هنوز هم از توانمندی هایی که برخی کاربران پیشرفته از چنین برنامه ای انتظار دارند محروم است.

خوشبختانه، برنامه های کاربردی اختصاصی ماشین حساب دیگری نیز به صورت رایگان برای سلایق مختلف عرضه شده است. از نوار جستجوی ساده گوگل گرفته تا ده ها افزونه ی ویژه مرورگرهای وب. در این مقاله کار جستجو را برایتان اندکی ساده کرده و توصیه می کنیم در صورتی که از کارکرد فعلی ماشین حساب ویندوز خود راضی نیستید یا تنوع را دوست دارید از این پنج ابزار محاسباتی رایگان (به ترتیب معرفی از ساده تا پیشرفته) استفاده کنید که کار محاسباتی را که بر عهده انها می گذارید به خوبی انجام می دهند.

ماشین حساب SFR

ماشین حساب SFR از یک رابط و محیط کاربری مانند برنامه مایکروسافت آفیس بهره می برد. همچنین به شما امکان انتخاب پوسته برنامه از میان سه پوسته موجود وجود دارد. بر خلاف دیگر ماشین حساب های رایگان ، استفاده از آن شبیه به محاسباتی است که ما بر روی کاغذ انجام می دهیم. شما می توانید از آن مانند یک ویرایشگر متنی استفاده کرده و حاشیه نویسی یا هر نظر دیگری را در محاسبات خود وارد کنید. استفاده از سبک محاسباتی کاغذی مانند  این ماشین حساب این مزیت را دارد که محاسبات را می توان به عنوان سند ظبط شده نگهداری کرد و حتی چاپ کرد. این ماشین حساب ممکن است برای کاربران حرفه ای و حسابداران مناسب نباشد، اما می تواند برای انجام عملیات حسابداری ابتدایی مورد استفاده قرار گیرد.

ماشین حساب SFR (نسخه ۴٫۰٫۶  ) برای دانلود رایگان حجمی حدود ۶/۸ مگابایت دارد. این ماشین حساب نسخه های مختلف ویندوز از جمله ویندوز ۲۰۰۰ ، ایکس پی ، ۲۰۰۳ ، ویستا و ویندوز ۷ را پشتیبانی می کند. حتی نسخه هایی ازماشین حساب SFR برای ویندوز موبایل و آیفون نیز در دسترس اند.

Moffsoft FreeCalc

این برنامه رایگان ماشین حساب نیز  شباهت هایی به نرم افزار بالا در نحوه استفاده از یک رابط قابل چاپ و قابل ذخیره محسبات نواری (tape) دارد. شما می توانید برای برنامه طرح های رنگی مختلفی تنظیم کنید.. اعداد مورد نیاز برای استفاده در محاسبات می توانند به شکل منظمی زیر هم در نوارها چیده شوند. ماشین حساب نسبت به استفاده از منابع سیستمی بسیار کم توقع است  و می توان به سرعت به آن  از طریق سینی سیستم دسترسی پیدا کرد.

Moffsoft FreeCalc)  نسخه ۲٫۰ برای دانلود تنها اندازه ای برابر  ۷۶۴ کیلوبایت دارد. این برنامه در سیستم عامل های قدیمی تر ویندوز ،همچنین  ویستا و ویندوز ۷ پشتیبانی می شود.

SpeedCrunch

SpeedCrunchهم نسخه ای قابل نصب روی ویندوز دارد و هم در نسخه های بدون نیاز به نصب و اصطلاحا پورتبل ارائه می شود. این برنامه از یک رابط کاربری تر و تمیز و پاسخگویی بسیار شهودی به ورودی های شما برخوردار است. SpeedCrunch حتی در حالی که شما شروع به تایپ می کنید محاسبه را آغاز می کند و از قابلیت تکمیل خودکار بهره می برد که وقتی سخن از سرعت محاسبه به میان می آید خود را به خوبی نشان می دهد. نتایج دقتی تا حدود۵۰ رقم اعشار دارند. برجسته سازی خطاهای محاسباتی (Syntax) احتمالی نیز اشتباهات شما در زمان تایپ اعداد و اعمال ریاضی را به حداقل می رساند. همچنین می توانید از فرمول ها ، ثابت های معروف محاسباتی، و توابع ریاضی از کتابخانه گسترده ای که در محیط برنامه در دسترس است استفاده کنید. SpeedCrunch از طیف نامحدودی از متغیرهای حرفی و عددی پشتیبانی می کند و همچنین اجازه می دهد تا محاسبات خود را برای استفاده های بعدی ذخیره نمایید. اگر متغیرهای ذخیره شده بیش از حد ممکن باشد، یک نوار جستجو برای این مواقع تعبیه شده که  به تعیین محل و بارگذاری محاسبه موردنظر با استفاده از حروف کلیدی محاسبه کمک می کند.

SpeedCrunch همه چیز را در تاریخچه خود ثبت کرده و شما به راحتی می توانید محاسبه قبلی را فراخوان و استفاده مجدد کنید. همچنین می توانید محاسبات را برای  استفاده های بعدی ذخیره کنید.

SpeedCrunch د (نسخه ۰٫۱۰٫۱)برای دانلود حجمی در حدود  ۲٫۴مگ دارد. این برنامه را  می توان روی ویندوز ، سیستم عامل مک ایکس ، و لینوکس نصب و استفاده نمود.

همچنین این مقاله  را مطالعه نمائید: «  SpeedCrunch ماشین حساب دسکتاپی رایگان با دقت بالا »

SpeQ

SpeQدر عمل یک نرم افزار ریاضی است که از جدول (یا نوار) درست مثل دو مورد قبلی که در بالا ذکر  کردیم استفاده می کند. اما بر خلاف آنها ، SpeQ  کتابخانه گسترده از توابع محاسباتی پیشرفته تر ارائه می دهد. با این برنامه می توانید متغیرهای خود را تعریف و از آنها در توابع استفاده نمایید. این نرم افزار دارای ۱۰۰ ثابت از قبل لود شده به همراه ۱۳۰ واحد پیش ساخته است. شما می توانید حتی نمودار  رسم کرده  و به ردیابی نقاط خاصی از توابع روی نمودار بپردازید. لیست حافظه کمک می کند تا از تمام عملیاتی و متغیرهایی که قبلا تعریف کرده اید استفاده مجدد کنید. شما می توانید نظرات تکمیلی خود را در برگه (sheet) اضافه کنید ، آن را ذخیره کنید ، و همچنین آن را چاپ کنید.

SpeQ   (نسخه ۳٫۴) در نسخه پورتبل ۵۲۰کیلوبایت  برای دانلود حجم دارد. نسخه اماده نصب نیز موجود است. این برنامه همه نسخه های ویندوز را پشتیبانی می کند.

SpaceTime

نرم افزار SpaceTime  فراتر از ایده عرضه تنها یک ماشین حساب رایگان بوده  و به دسته برنامه های علمی پیشرفته برای کاربران خیلی حرفه ای تعلق دارد. حتی آموزش هایی تعاملی در برنامه وجود دارند که به شما برای شروع بهتر برنامه  کمک می کنند. SpaceTime  دارای پشتیبانی از ویژگی های نموداری دوبعدی و سه بعدی است. این ماشین حساب علمی دارای یک دسته بندی بزرگ از توابع مختلف و متنوع است. این نرم افزار ریاضی از توابع جبری، سیستم کامپیوتری جبری (CAS) ، مثلثات ، آمار (نمودارهای پراکندگی آماری ، نمودار احتمالات ، نمودار هیستوگرام و غیره) ، و حساب دیفرانسیل و انتگرال و دیگر قابلیت های مرتبط با علوم ریاضی پشتیبانی می کند. همچنین می توانید اسکریپت خود را برای حل حلقه ها ، توابع بازگشت و مولد وارد کنید. در نهایت، شما می توانید با یک کلیک اسکرین شات گرفته، قاب و فیلم برداری کنید.

نرم افزار SpaceTime (نسخه ۴٫۰)برای  دانلود حجمی حدود ۱ مگابایت دارد. این برنامه  از ویندوزهای (۲۰۰۰ ، ایکس پی ، ویستا و ۷) و سیستم عامل مکX  پشتیبانی می کند. SpaceTime  را همچنین می توان برای آیفون وiPad  دانلود کرد ( این نسخه ها رایگان نیست). البته برای دانلود نسخه رایگان نیز  ثبت نام در سایت ضروری است.

پنج ماشین حسابی که در بالا به معرفی آن پرداختیم طیفی از سلایق و نیازمندی های کاربران از استفاده های ساده و روزمره تا پیچیده ترین موارد محاسباتی را جوابگو می باشند. هر کدام را انتخاب کنید به طور مستقیم به سطحی از پیچیدگی محاسباتی بستگی خواهد داشت که شما نیاز دارید. نظر شما در بالا پنج ماشین حساب بالا چیست؟ برنامه ماشین حساب مورد علاقه شما چیست؟

منبع: makeuseof

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد