بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

درایران پول می گیرند، در اروپا پول می دهند

فوتبال امروزه از جمله صنعت های درآمد زا در دنیای مدرن محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس ورزشی «فردا» در کشورهای اروپایی راه های فراوانی برای بدست آوردن هزینه های باشگاه وجود دارد که هیچ یک از آنها در ایران دیده نمی شود.

در اروپا تیم ها برای پخش بازی های خود از تلویزیون مبالغ بسیاری را از شبکه های تلویزیونی دریافت می کنند اما در ایران صدا و سیما برای پخش مسابقات ورزشی تیم ها و فدراسیون ها را مجاب به پرداخت های مالی می نماید.

صدا و سیمایی که به نظر می‌رسد قدرت بیش از حدی در این زمینه دارد و تیم‌ها مجبورند برای پخش شدن بازی‌هایشان مبلغی را هم به دوستان رسانه ملی پرداخت کنند.

به طوری که در حال حاضر مدیران استیل آذین برای پخش مسابقات این تیم از شبکه تهران برای هر بازی مبلغ 5 میلیون تومان پرداخت می کنند.

درست در روزهایی که بخش اعظمی از هزینه‌های سرسام آور تیم‌های فوتبال در سرتاسر دنیا توسط قانون حق پخش تلویزیونی تامین می‌شود و شبکه‌های معتبر جهان برای پخش یک مسابقه فوتبال میلیون‌ها دلار پول به طرفین مسابقه پرداخت می‌کنند، صدا و سیمای ایران اصولی کاملا متفاوت را دنبال می‌کند.

اما این تنها تفاوت فوتبال ما و اروپایی ها نیست.

تیم های اروپایی از راه های دیگری چون حق فروش بلیط، فروش پیراهن بازیکنان و گرفتن اسپانسرهای ملی و اسپانسری برای تامین پوشاک، درآمد زایی می کنند.

به طوری که تیم فوتبال رئال مادرید فصل گذشته بعد از خرید رونالدو با فروش پیراهن این بازیکن هزینه های خرید وی را تامین کرد.

این در حالی است که در ایران تیم ها نه تنها از حق فروش بلیط بهره ای کافی نمی برند بلکه برای تامین پوشاک به شرکت های تولیدی پول نیز پرداخت می کنند.

بنابراین گزارش از جمله مسائلی که سال هاست باعث شده فوتبال در کشور ما پیشرفت چندانی نداشته باشد مشکلات مالی بوده که این ها چند راه ساده برای درآمد زایی در فوتبال می باشد.

در همین خصوص کاظم اولیایی از مدیران با سابقه فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس ورزشی «فردا» خاطرنشان کرد: اولین مسئله‌ای که در خصوص درآمدزایی می‌بایست تعریف شود تعیین تکلیف دولت در ورزش است. تا زمانی که خود دولت در کشور تیم‌داری می‌کند باشگاه‌ها نمی‌توانند خصوصی شوند و به درآمد‌زایی برسند.

وی درباره این بحث پیشنهاداتی نیز ارائه کرد:‌ بهترین کار در شرایط فعلی عدم حضور دولت در امر باشگاه‌‌دای است. در حال حاضر دولت دو تیم را اداره می‌کند و سایر نهادها و وزارتخانه‌ها نیز تیم‌های دیگر را مدیریت می‌کنند. از همین رو مدت‌هاست که میان دولت و خصوصی سازان چالش‌هایی بزرگ به وجود آمده است. دولت نباید به این فکر کند که با این وضع سیاست‌گذاری و نحوه اجرا بتواند وضعیت فوتبال را بهبود بخشد.

مدیرعامل سابق باشگاه پاس همدان اظهار داشت: آقای علی‌آبادی ادعا می‌کردند که سالی 400 میلیارد تومان دولت هزینه فوتبال حرفه‌ای را می‌پردازد. این در حالی است که اتحادیه مدیران ادعا دارند با نصف این مبلغ می‌توانند باشگاه‌ها را اداره کنند و به سمت خصوصی سازی سوق دهند. این کار نیز برنامه می‌خواهد و نیازمند جلسات متعدد دولت با کارشناسان است.

اولیایی در خصوص شعارهای مطرح شده از سوی روسای سازمان تربیت‌بدنی نیز عنوان کرد: هرچند سال یکبار یک نفر می‌آید و وقتی رئیس سازمان ورزش می‌شود قول‌ها و شعارهایی می‌دهد. اما بعد از مدتی مشاهده می‌شود که این فرد نیز ملاک موفقیت کار خود را در مدال‌های رنگارنگ مسابقات جهانی جستجو می‌کند.

وی در ادامه درباره وضعیت جوانان کشور نیز گفت: ما ادعای مبارزه با تهاجم فرهنگی را داریم اما می‌بینیم که آمار اعتیاد بالاست. دلیل آن هم این است که فضای حضور جوانان در اماکن ورزشی را فراهم نکرده‌امی.

کارشناس مسائل فوتبال در مورد تفاوت‌های موجود میان باشگاه‌های ایران و اروپا و نحوه دریافت حق پخش تلویزیونی در کشور‌های اروپایی گفت: در مورد عدم دریافت حق پخش مسابقات توسط باشگاه‌ها نیز ایراد به دولت وارد است. صدا و سیما از دولت اعتبار می‌گیرد. پول فوتبال نیز از دولت تأمین می‌شود. پس در این میان اگر پولی جابه‌جا شود به معنای درآمدزایی نیست. زیرا دولت به دولت که نمی‌تواند پول بدهد و این بزرگترین اشکال کار است. از سوی دیگر ما نه فکر و نه ایده‌هایمان به اروپا نمی‌خورد. در تمام دنیا 50٪ هزینه باشگاه‌ها از حق پخش تأمین می‌شود و ما اکنون از آن 50٪ اولیه بی‌بهره‌ایم.

اولیایی در میان اظهارات خود بر رقابت دولت با خصوصی‌سازی تأکید کرد و گفت: دولت نه تنها اجازه کار به بخش خصوصی نمی‌دهد بلکه با آنها رقابت هم می‌کند. از همین رو فضای رشد برای بخش خصوصی وجود ندارد.

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال تهران در پایان اعلام کرد: بالاخره یک روز حوصله فیفا از دخالت دولت در ورزش سر می‌رود و در پی آن حکم تعلیق و محرومیت فوتبال ایران را صادر می‌کند. آن موقع است که مسئولان تازه یادشان خواهد آمد که باید چه کنند و در دقیقه 90 هزینه‌های سنگینی از جیب مردم خواهند کرد.

از سوی دیگر امیر رضا واعظ آشتیانی مدیر عامل سابق باشگاه استقلال تهران به خبرنگار «فردا» گفت: تفاوت های فوتبال ما با تیم های اروپایی از زمین است تا آسمان. چرا که نه تنها فوتبال حرفه ای نداریم بلکه گفتمان ها و ساز و کارها ما نیز حرفه ای نیست و گاهی اوقات حرف هایی زده می شود که بویی از تعقل و کارشناسی در آنها یافت نمی شود.

آشتیانی در ادامه خاطر نشان کرد: در فوتبال امروز اگر هم کسی بخواهد فوتبال را به سوی حرفه ای گری سوق دهد، گروهی هستند که با نگاه های جمود و عقب افتاده منافع خود را در خطر دیده و جلو این تفکرات نو را با ایجاد باند و باند بازی می گیرند.

وی همچنین تفاوت های باشگاه داری در ایران و اروپا را اینچنین مطرح کرد: باشگاه های اروپایی صد سال قدمت حرفه ای دارند و نه تنها جامعه ورزش بلکه دستگاه های مرتبط با ورزش آنها نیز حرفه ای هستند. اما در ایران لیگ حرفه ای است اما چیزی که نشان دهنده آن باشد را نمی بینیم و فقط دستمزدها هستند که حرفه ای هستند.

مدیر عامل سابق باشگاه استقلال تهران در خصوص نحوه در آمد زایی از حق پخش تلویزیونی اظهار داشت: در کشورهای دنیا شبکه های خصوصی فراوان وجود دارد که برای پخش رقابت های فوتبال با یکدیگر رقابت می کنند. اما در ایران به دلیل عدم وجود رقیب فقط یک شبکه رسمی با یک مبلغی تعییین شده با مسئولان به تفاهم می رسند.

واعظ آشتیانی در پایان از اسپانسر های قوی باشگاه های خارجی یاد کرد و عنوان نمود: در کشورهای صاحب فوتبال یک کمپانی بزرگ چند سال حامی یک باشگاه است و این نشان می دهد که آنها برای مسائل مالی خود برنامه ریزی های دقیق و درستی دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد