بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

بازارچـــــه ی رودبنــه ای

از همه جا و برای همه

چرا بعد از غذا خوابمان می‌گیرد؟

ینکه چرا بعد از غذا خوردن، حالت خواب‌آلودگی به ما دست می‌دهد، موضوع خیلی پیچیده‌ای نیست. بعد از صرف وعده غذایی، جریان خون بیشتری به سمت دستگاه گوارش جاری می‌شود تا عمل جذب صورت گیرد. به همین دلیل، ممکن است حالت خواب‌آلودگی و کسالت به ما دست دهد...


نکته‌ای که در این زمینه اهمیت دارد، آن است که اگر بعد از خوردن غذا لم بدهید یا به حالت طاق‌باز بخوابید، معده پر از غذا روی لوزالمعده فشار وارد می‌کند و باعث کاهش خون‌رسانی به لوزالمعده و کاهش ترشح انسولین می‌شود و به همین دلیل است که بعد از خوردن غذا و لم دادن احساس پری و سوءهاضمه به فرد دست می‌دهد.

در بیماران مبتلا به دیابت هم لم دادن پس از صرف غذا باعث می‌شود میزان قندخون، بیش از پیش، افزایش یابد و کنترل دیابت به هم بریزد. بنابراین بهتر است حجم غذای خورده‌شده زیاد نباشد و فرد بعد از صرف غذا در حالت لمیده و خواب قرار نگیرد. حتما می‌پرسید پس بهتر است چه کار کنیم؟

در پاسخ به این پرسش باید بگویم که بهترین کار پس از صرف غذا پیاده‌روی است تا ترشح انسولین به بهترین نحو انجام ‌شده و میزان قندخون بعد از غذا سریع‌تر کاهش ‌یابد؛ زیرا همان‌طور که احتمالا می‌دانید، برای ورود قند به سلول‌های کبدی و سلول‌های دیگر بدن، حضور انسولین الزامی است.

در افراد سالم نیز به علت فشار معده پر بر لوزالمعده و اختلال در جریان خون‌رسانی، ترشح انسولین کاهش می‌یابد. در این حالت، قندخون به راحتی وارد سلول‌های بدن نمی‌شود و در نتیجه، میزان قندخون افزایش می‌یابد. بنابراین توصیه می‌شود برای اینکه هم عمل جذب غذا بهتر صورت بگیرد و هم حالت خواب‌آلودگی به شما دست ندهد، از لمیدن یا خوابیدن بعد از صرف غذا خودداری و سعی کنید فعالیت سبکی داشته باشید و ترجیحا یک ساعت بعد از غذا بخوابید تا دچار علایم ریفلاکس یا بازگشت غذا از معده به مری نشوید.

بسیاری از افراد بلافاصله بعد از صرف غذا روی کاناپه دراز می‌کشند و مشغول تماشای تلویزیون می‌شوند؛ در حالی که این عادت کاملا غلط است و در درازمدت عواقبی جبران‌ناپذیر به دنبال خواهد داشت؛ صرف‌نظر از اینکه حجم زیادی از تنقلات را نیز بعد از خوردن غذای اصلی صرف کرده و این موضوع نیز بر سنگینی‌شان خواهد افزود. پس برای جلوگیری از این خواب‌آلودگی، اول یک وعده غذایی سبک بخورید و بعدش هم یک فعالیت نسبتا ساده و سبک انجام بدهید.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد